Konfigurasjonen på banen i Barcelona endres i håp om å få flere forbikjøringer.
Joakim Stenløs – levert i samarbeid med parcferme.no
Selve banen er i og for seg helt lik som før, men Formel 1 vil i år kjøre med en annen konfigurasjon. Den siste sjikanen fjernes, og man går tilbake til den originale avslutningen med to raske svinger inn til mål. Sjikanen har vært der siden 2007, men fra og med løpet som i år kjøres 4. juni vil den altså ikke være i bruk.
Løpet i Barcelona har ikke akkurat vært kjent for å inneholde for mange forbikjøringer, men med denne endringen håper man altså at det vil bli en annen historie denne sesongen. En av grunnene til at det er mulig å gjøre dette akkurat nå er at det har blitt satt opp TECPRO-barrierer langs denne delen av banen.
I tillegg til endringene i de to siste svingene har blant annet også avkjøringssonen blitt utvidet i sving 1, og nye gjerder har blitt satt opp ved sving 1 og 2. Banen har kontrakt med Formel 1 frem til 2026.
LES OGSÅ: Analyse – hva lærte vi fra tre dagers testing?
🚨 BREAKING!! The #F1 #SpanishGP changes its track configuration! 🤩
Circuit de Barcelona-Catalunya will host the #SpanishGP without the chicane returning the circuit to its original last two corner layout. 🤩 pic.twitter.com/4jCZBqLQP7
— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) February 27, 2023