Hjem Nyheter Endrer DRS-soner på fem baner

Endrer DRS-soner på fem baner

Under dagens møte i F1 Commission ble det diskutert en rekke saker, blant dem DRS-sonene på fem av banene, og en lettelse i regelverket for radiokommunikasjon mellom team og førere.  

Tekst: Stein Pettersen

Etter å ha sett nøye på dataene fra forrige sesong, melder FIA nå at det vil bli gjort endringer på banene i Bahrain, Jeddah, Melbourne, Baku og Miami, dette for å tilpasse dem bedre til de nye bilene. Selv om det ikke er bekreftet nøyaktig hvilke endringer som vil komme, vet vi at Melbourne får en fjerde DRS-sone.

I tillegg til justeringer av DRS-soner, har FIA bekreftet at det blir gjort oppgraderingsarbeid på banene i Baku og Miami, og at Jeddah fortsetter med banetilpasninger for å gi bedre sikt til førerne rundt banen. I fjor oppsto det flere farlige situasjoner fordi de høye barrierene gjorde det vanskelig å se rundt svingene.

Under møtet i London på tirsdag, ble det også enighet om å lette på reglene om hvilke radio-meldinger som kan sendes mellom førere og team under løpet. Reglene ble innført for å unngå at teamene coachet førerne for mye under løpet, nå går man altså tilbake på dette.

LES OGSÅ: Lance Stroll mister testingen etter ulykke

Endringer er gjort for hvordan parc ferme organiseres de helgene det kjøres sprintløp på lørdag. Teamene vil i år kunne bytte ut deler som ofte blir skadet, og det vil bli gjort større bruk av egenrapportering fra teamene.

Det er også klart at det er gjort en endring av ordlyden i regelverket angående poengfordeling for forkortede løp, noe som skapte både forvirring og diskusjon under fjorårets japanske Grand Prix. Justeringene vil sørge for at fulle poeng bare blir tildelt for løp som går nær full distanse, mens reduserte poeng vil bli fordelt hvis løpene blir avbrutt, eller ikke kan kjøres til full distanse.

Viktig er det også å merke seg at kostnadsgrensen er også blitt økt fra 1,2 millioner dollar til 1,8 millioner dollar for hvert Grand Prix over grensen på 21 løp som ligger i dagens regelverk. Dette ble gjort fordi de ekstra løpene blir holdt utenfor Europa, med tilhørende økte kostnader.