Hjem Nyheter F1 returnerer til Spa i ny drakt 

F1 returnerer til Spa i ny drakt 

Foto: LAT Images

Etter en lang sommerpause er det belgiske Spa Francorchamps som sparker i gang sirkuset inn i høst-sesongen. Det kan potensielt være for siste gang – men for første gang med en fornyet bane. 

Tekst: Joakim Stenløs

Banen er nemlig under sterkt press om dagen. Spa er en av tre baner med utgående kontrakt, og er sammen med franske Paul Ricard forventet av flere å måtte vike for å gjøre plass til andre baner på neste års kalender. 

Et halmstrå for fan-favoritten er dog nylige rapporter om at Kyalami-banen og Sør-Afrika Grand Prix, som er forventet å returnere til Formel 1-kalenderen, kanskje ikke rekker å bli klar for en retur allerede i 2023. Det kan potensielt gi plass til Spa i minst et år til. Uansett er det grunn for alle som verdsetter banen å nyte alle 44 rundene i helgens løp rundt det som med sine 7 kilometer faktisk er den lengste banen på kalenderen.

Nye poeng-regler

Forhåpentligvis blir det flere runder enn i fjorårets løp. Løpet ble tidenes korteste i Formel 1 etter at kun 2 runder ble kjørt bak sikkerhetsbilen før rød-flagget kom ut og det hele var over. Dermed ble resultatet fra kvalifiseringen i praksis gjeldene, og Verstappen seiret foran henholdsvis Russell og Hamilton. Det ble delt ut halve poeng til tross for at førerne altså kun kjørte 2 runder bak sikkerhetsbilen.

Om vær-forholdene skulle bli like krevende i år, som meldingene foreløpig ikke utelukker, er det nye poeng-regler som spiller inn. Med de nye reglene må minst to runder fullføres uten sikkerhetsbil for at det i det hele tatt skal kunne deles ut poeng. Om alt fra 2 runder til 25% av løpet blir fullført vil det kun deles ut 6, 4, 3, 2 og 1 poeng til de fem fremste førerne.

Om alt fra 25 til 50% av løpet blir fullført vil det bli delt ut 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til de 9 fremste førerne. Om alt fra 50 til 75% av løpet fullføres vil det bli delt ut henholdsvis 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2 og 1 poeng til de 10 fremste. Om mer enn 75% av løpet fullføres deles poengene ut som normalt.

LES OGSÅ: Giovinazzi klar for to fredags-treninger

Første gang i ny drakt

Banen har gjennomgått flere endringer før årets løp. Selve utformingen av banen er lik som før, men det er gjort flere tiltak blant annet for å forbedre sikkerheten. Utbedringene skal ha kostet opp mot 250 millioner kroner, og ble gjennomført gjennom vinteren før årets sesong. 

Endringene inkluderer blant annet en ny hoved-tribune. Foto: Circuit de Spa Francorchamps

Endringene inkluderer blant annet større avkjørings-soner i Radillon-svingen hvor det har vært en rekke alvorlige ulykker opp gjennom årene. Det er også satt opp en ny hovedtribune med 4600 plasser på toppen av bakken ved samme sving-kombinasjon. Tribunen lenger ned i samme bakke er foreløpig fjernet, men skal etter planen komme tilbake neste år. I tillegg har banen fått nytt dekke og nye grus-feller flere steder. Det har også kommet en alternativ bane-konfigurasjon ved Speakers Corner tilpasset motorsykkel-løp.

Dette er forøvrig også første gang FIAs nye porpoising-regler trer i kraft. Endringene omhandler blant annet hvordan stivheten i bilene nå skal måles og kontrolleres.