En hel haug med førere står uten kontrakt før neste sesong. Likevel kan det se ut til at det ikke nødvendigvis blir så mange endringer på griden.
Tekst: Joakim Stenløs
Selv om sommeren så vidt er i gang, begynner en del brikker å falle på plass for neste års fører-kabal allerede nå.
Se full oversikt over hvor lenge de ulike fører-kontraktene varer nederst i saken!
Sergio Perez har som kjent allerede forlenget sin kontrakt med Red bull til og med 2024. I tillegg uttalte teamsjef Franz Tost denne helgen at Gasly blir værende hos AlphaTauri også neste sesong.
Det samme gjør sannsynligvis Yuki Tsunoda. Japaneren var selv overrasket når hans kontrakt ble forlenget i fjor, men han har levert bedre resultater så langt i år. I tillegg har Tsunoda Honda i ryggen, som fortsatt har sitt å si i Red Bull-systemet.
LES OGSÅ: Tost: Gasly blir værende i AlphaTauri
Piastri på vei inn
En fører som derimot ser ut til å flytte på seg er Alpines reserve Oscar Piastri. Fernando Alonsos kontrakt går ut denne sesongen, men den kontrakten ser ut til å bli forlenget. Likevel ønsker Alpine at Piastri skal kjøre i Formel 1 neste sesong, og den muligheten ser ut til å komme hos Williams.
For nå ser det ut til at Williams har mistet tålmodigheten med Nicholas Latifi. Teamet virker ikke lenger å være like avhengig av pengene Latifi bringer med seg, og det rapporteres nå om at Oscar Piastri er på vei inn dørene for å erstatte kanadieren fra neste sesong.
Alpines teamsjef Otmar Szafnauer bekrefter ikke at Piastri kommer til å kjøre for Williams neste sesong, men han svarer bekreftende på spørsmål om han tror at Piastri kommer til å kjøre i Formel 1 i 2023.
Tidligere har det versert rykter om at overgangen kan skje allerede før løpet på Silverstone om 2 uker, men Williams-sjef Jost Capito uttaler at de vil fullføre sesongen med fører-paret de har i dag; «Vi har ingen andre planer, begge har kontrakt for denne sesongen og vår plan er å oppfylle dette.»
Latifis teamkamerat Alex Albons kontrakt går forøvrig også ut denne sesongen, men Albon har prestert langt bedre enn sin teamkamerat og vil sannsynligvis fortsette i Williams også neste år.
LES OGSÅ: Silly season: Piastri inn for Latifi?
Fortsetter Ricciardo i et år til?
En mann som ikke er ute av kontrakt neste år, men som det likevel snakkes mye om, er Daniel Ricciardo. Australieren har ikke levert som håpet i McLaren, og det er usikkert om han kjører for de oransje også i 2023. Men skal vi tro rapportene fra paddocken er det kun Ricciardo selv som har muligheten til å avslutte kontrakten et år før tiden, og Ricciardo ser ikke ut til å ville gi seg med det første.
Ricciardo var forsiktig optimist etter løpet i Baku, og mente at han fant noen gode svar i simulatoren i etterkant av Monaco-helgen. Etter en skuffende 11. plass i Canada kan den optimismen være noe svekket, men det skal sies at det generelt var lite som stemte for McLaren som lag denne helgen.
For McLaren er det også et spørsmål om hvor gode alternativer de har tilgjengelig. Om Gasly viser seg å ikke være en mulighet kan den beste løsningen like gjerne være å få Ricciardo til å fungere i laget.
Tysk duo med usikker fremtid
Mick Schumacher har tidvis vært under sterkt press denne sesongen. Tyskeren har fortsatt ikke tatt poeng i Formel 1, har prestert dårligere enn teamkamerat Magnussen denne sesongen og har i tillegg forårsaket noen kostbare kollisjoner. Men Schumacher leverte en meget sterk kvalifisering sist i Canada, og lå godt an til å kjempe om solide poeng i Canada frem til bilen fikk problemer og han måtte bryte løpet.
Et sete Schumacher har blitt ryktet til om han skulle forsvinne fra Haas tilhører hans gode venn Sebastian Vettel i Aston Martin. Vettel er en svært seiersvant mann, og derfor har det vært usikkerhet rundt hvor lenge tyskeren gidder å kjøre for et team som ligger såpass langt bak i feltet.
Men Aston Martin har forbedret egne prestasjoner de siste løpene etter innføringen av den nye aerodynamikk-pakken i Barcelona. I Canada ble det riktig nok en svært skuffende kvalifisering og til slutt ingen poeng for Vettel, men bilen viste godt tempo gjennom helgen og fremtiden kan se lysere ut for Aston Martin.
En siste fører uten kontrakt for neste sesong er Guanyu Zhou. I Canada kvalifiserte kineseren foran teamkamerat Bottas og tok en sterk 8. plass i løpet. Det virker tvilsomt at Zhou skal forsvinne ut av Alfa Romeo allerede denne sesongen, spesielt ettersom at Kina ikke returnerer til Formel 1-kalenderen før neste sesong.