Når den nye generasjonen F1-biler kommer i 2026 vil de være mindre, bruke mindre bensin og ha bil-til-bil kommunikasjon som kan forhindre kollisjoner.
Sist mandag møttes F1-kommisjonen, og FIA avslører hva som er hovedmålene for neste generasjon biler. Til britiske Motor Sport bekrefter teknisk sjef for F1, Pat Symonds, at målet er aerodynamikk som finner balansen mellom grep og effektivitet.
– Vi kan ikke bare redusere marktrykk for å redusere drivstofforbruk, da vil ikke bilene kunne kjøre raske svinger. Så da snakker vi om aktiv aerodynamikk, men da trolig noe som er mer avansert enn DRS.
– Vi snakker om aktiv aerodynamikk, men annerledes enn DRS som bare handler om forbikjøringer på rette strekk. Heller en løsning som gir mye grep i svingene, samtidig som vi beholder lav luftmotstand når det går fort rett frem. Det er veldig forenklet, men trolig sånn fremtidens aktive aerodynamikk må fungere.
Symonds sier også at de ser nærmere på et annet problem som, bokstavelig talt, bilene har blitt for store.
– En ting vi må gjøre noe med er størrelsen på bilene, vi må gjøre den mindre – for de har vokst voldsomt gjennom de siste årene. Vi satte en begrensning på akselavstanden for 2022-bilen, som etter min mening var raus. Min Williams fra 2014 var faktisk kortere enn dagens krav, så det er absolutt mulig, men man må jobbe med det. Målet er å redusere akselavstanden ytterligere fra 2026.
FIA jobber også med å redusere vekten – ikke minst for å gjøre dem mer effektive – og skape mer spennende racing.
Bensinmengden til løpet vil reduseres, det bidrar også til å gjøre tankvolumet mindre. Andelen hybridisering øker, mens effekten på forbrenningsmotoren går nedover – det vil selvsagt bidrar til lavere forbruk.
Det viktigste er nok likevel redusert luftmotstand, det er der mesteparten av drivstoffet brukes.
Symonds sier mat målet er å redusere forbruket med mellom 20 og 25 prosent sammenlignet med dagens nivå.
Han avdekket også ny teknologi som FIA jobber med for å minske risikoen for kollisjoner – ikke minst fordi mindre biler også kan gi dårligere sikkerhet.
– En av områdene vi jobber med er bil-til-bil kommunikasjon. At bilen vet at en annen bil befinner seg foran og kjører sakte.