Dennis Haugers manager Harald Huysman tar bladet fra munnen etter sprintløpfadesen lørdag som kostet 19-åringen gode vinnersjanser.
Saudi-Arabia Grand Prix har vært en eneste stor snakkis, enten det være seg Formel 1 eller supportklassen Formel 2. Lørdag, i alle fall før kvalifiseringen, var det Formel 2 og Dennis Hauger som var den store snakkisen i depotet.
For her fikk man se med det blotte øyet hvordan meldinger fra løpsledelse kan skape full forvirring og usikkerhet når disse beskjedene strider mot banenes flagg- og skiltsignaler. I alle fall basert på hvordan Haugers team Prema oppfattet kommunikasjonen med løpsleder Rui Marques.
Kort fortalt så har ikke Hauger selv kontakt med løpsledelsen, men hans ingeniører i pit har direkte kommunikasjon med løpsleder på samme måte som de har kontakten med Hauger selv.
For mens Prema forteller at de fikk beskjed to ganger om å sende Hauger inn i pit i forbindelse med den andre sikkerhetsbilsituasjonen i løpet, angivelig etter at pitinngangen også ble stengt, så står løpsledelsen på sitt at Hauger som utøver skulle forholdt seg til skiltsignalene som tydelig viste at pitinngangen var stengt.
– En uerfaren, impulsiv og stresset løpsleder
Juryen hadde på dette grunnlaget ikke noe annet valg enn å gi nordmannen en 10-sekunders stop and go-straff i henhold til tidligere presedens. Dette har likevel skapt stor frustrasjon, og i TV-intervjuet med Viaplay var det en tydelig opprørt Hauger som forteller at han forholdt seg ene og alene til beskjeden han hadde fått på øret, som via raceingeniøren var en direkte oppfordring fra løpsledelsen.
Dagen etter, et par timer før hovedløpet starter med Hauger fra en 10. startposisjon, velger manager Harald Huysman å gi en oppdatering etter at de har fått summet seg etter gårsdagen med påfølgende avslag på den formelle protesten som ble lagt.
– Største fiaskofaktor og direkte årsak til det ødelagte løpet for Dennis er en uerfaren, impulsiv og stresset løpsleder. Det ble gitt to tydelige radiobeskjeder til teamet fra løpsleder, disse beordret Dennis om å kjøre gjennom pitlane på grunn av ulykken på depotlangsiden, skriver Huysman i en felles uttalelse til media.
Han legger til at han forstår den første avgjørelsen med å åpne for pit av hensyn til oppryddingsfasen, selv om løpsledelsen ombestemte seg etter 22 sekunder fra første melding da de fikk konstatert at selve smellen blokkerte pitinngangen mer enn hva den hadde forårsaket av skader og rot på start-mål-langsiden.
I tillegg er Huysman tydelig på at en muntlig, umiddelbar beskjed fra løpsleder blir å sammenlikne med dirigering fra politiet i trafikken.
– I ettertid mener juryen at lyssignalene på banen overgår radiobeskjeder. Det blir som om man står i et lyskryss på rødt lys og en politimann vinker deg gjennom. Deretter ilegger han deg bot for å ha kjørt på rødt! Rimelig absurd, skriver Huysman.
– Betyr dette at det er satt en presedens ved at radiobeskjeder fra løpsleder er å anse som verdiløse dersom de strider mot signalene ute på banen.
– Det er jo det som er ganske sykt. Svaret er ja, konstaterer Huysman på Parc Fermés oppfølgingspørsmål.
Dennis Hauger tok en solid ledelse fra pole position under lørdagens løp, men ledelsen hadde han i praksis i bare 2,5 runde før løpet ble ødelagt etter større misforståelser under den andre sikkerhetsbilprosedyren.
I kjølvannet av flere uheldige omstendigheter under sesongåpningen i Bahrain for én uke side, toppet med pitstopp-tabben som ødela en gyllen poengplass for Dennis, så har Prema-teamet fått hard medfart spesielt i sosiale medier. Mange fans har uttrykt stor sinne og skuffelse over det de mener er dårlig håndtering fra teamets side som har kostet Dennis flere gode opplevelser i sesongstarten.
På vegne av Dennis tar Huysman nå til motmæle. Han er klar på at de har full tillit til teamet, og at de oppfatter mye av kritikken som urettmessig.
– Vi ønsker å understreke at Dennis har full tillit til Prema. Dette er en hårfin marginsport der hvert tusendel teller. Det skal foretas umiddelbare og lynkjappe endringer i strategi på grunn av uventede hendelser, sier Husyman og legger til.
– De driver med selvransakelse hele tiden og selvfølgelig gjør de også små feil innimellom som har store konsekvenser. Slikt skjer også med samtlige andre team i F2 og faktisk og ikke minst med formel 1 teamene som opererer med hundrevis av ingeniører. Det er fortsatt tidlig i sesongen og vi står 100% bak teamet. Vi vinner sammen og taper sammen!