Toto Wolff sier at Mercedes stolte for mye på de oppgraderingene de hadde med til Bahrain.
Mercedes kjørte med flere ulike konfigureringer under de første testdagene i Barcelona, før de hadde med seg de siste og viktige oppgraderingene til testen i Bahrain – blant dem de nærmest fraværende sidepodene.
Teamsjef Toto Wolff sier at de ikke innså hvor store problemene var før det var for sent. Særlig var det porpoising som sørget for å gjøre W13 til en svært vanskelig bil å kjøre, og under gårsdagens kvalifisering viste det seg at både Lewis Hamilton og George Russell hadde store problemer med å følge tempoet til Red Bull og Ferrari.
LES OGSÅ: FIA-rapporten: Handlet i god tro
I følge Wolff så de allerede i Barcelona at ting ikke var helt på det nivået som de ønsket at det skulle være, men at de forventet at oppgraderingene som de hadde med til Bahrain ville løse disse problemene.
– Da vi satte bilen på banen i Bahrain ble vi svært overrasket over de problemene vi hadde. Det tok oss tid å forstå dem, og nå jobber vi med å løse dem. Det betyr imidlertid hardt arbeid – for dette handler om fysikk og ikke mystikk.
På spørsmål om Mercedes kan gå tilbake til den konfigureringen de hadde i Barcelona, sier Wolff at de har klokketro på det konseptet de har – og at det er den rette veien for å lykkes denne sesongen.
💬 "Those guys ahead of us are on another level at the moment but there’s a lot to play for tomorrow at the start and with strategy so I hope I can at least stay with them and stay in the fight."
Lewis, George, Toto and Shov debrief Saturday 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 19, 2022
Til tross for problemene ser Mercedes ut til å ha den tredje raskeste bilen i Bahrain, med Lewis Hamilton i femte startspor før årets første F1-løp. De er imidlertid tøft presset fra uventet hold, med både Alfa Romeo og overraskende nok Haas ikke langt bak Hamilton, og foran Russell.
– Det er ikke en katastrofe, men gir oss en annen utfordring enn vi har hatt de siste årene. Vi har måttet kjempe mot Ferrari-motorer og Red Bull som har prestert svært godt med den nye reglene, men likevel har vi vært i stand til å vinne mesterskap. Nå er det en ny utfordring, sa Wolff.
Femte og niende på kvalifisering er det dårligste i en F1-åpning siden Nico Rosberg og Michael Schumacher startet som nummer 7 og 11 i Australia Grand Prix i 2011.