Hjem Nyheter FIA rapporten: «Handlet i god tro»

FIA rapporten: «Handlet i god tro»

FIA bruker uttrykket «menneskelig feil» i rapporten om fjorårets løp i Abu Dhabi, men legger først og fremst skylden på et for dårlig regelverk og at Masi handlet i «god tro».

Med det som må være tidens underligste timing la FIA i dag frem rapporten for granskningen av 2021-sesongen dramatiske og omstridte avslutningsløp.

Kort oppsummert konkluderer rapporten med at hovedproblemet var et for dårlig regelverk og prosedyrefeil, men åpner også for at menneskelig feil var en del av årsaken til de store kontroversene.

Nøkkelpunktene i rapporten er artikkel 48.12 og 48.13 i det som kalles «F1 Sporting Regulations» som regulerer hvordan førere som er tatt igjen med en runde skal passere sikkerhetsbilen og når sikkerhetsbilen skal tas inn igjen.

I rapporten sier FIA at «artikkel 48.12 og 48.13 kunne vært tolket på flere måter» og at avgjørelsen om å ta inn sikkerhetsbilen var et resultat av en enighet mellom FIA, rettighetshavere, team og førere om at man generelt ønsket at løp skal avsluttes under grønt flagg og ikke bak sikkerhetsbil om det er trygt å gjøre det.

Derfor konkluderer rapporten med at Race Director – altså Michael Masi – handlet i god tro og i tråd med den kunnskapen og informasjonen han hadde på det tidspunktet da avgjørelsen ble tatt. Det påpekes at Masi var under tøft press – ikke minst fra teamene.

Som forventet gjør ikke rapporten noe med selve resultatet av løpet.

I rapporten står det at «Resultatet av Abu Dhabi Grand Prix 2021 og FIA Formula 1 World Championship er avgjør og kan ikke endres. Mercedes protesterte til dommerne etter løpet, i et forsøk på å endre resultatet av løpet. Dommerne avviste protesten, og Mercedes hadde mulighet til å appellere til FIA International Court of Appeal, men valgte å ikke gjøre det. Det finnes ingen annen måte å endre rekkefølgen i et løp»

Som kjent har FIA fjernet Masi som Race Director – men grunnlaget for denne avgjørelsen er ikke like lett å finne i rapporten.

Det er imidlertid tatt flere grep for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden. En av dem er at programvare skal styre prosedyren for å la biler som er passert med en runde passere – og denne vil styre informasjonen til disse førerne.

I tillegg har regelverket blitt endret slik at det nå heter alle biler skal komme tilbake på samme runde.

Fortsatt er det imidlertid slik at Race Director har siste ord når det kommer til å ta avgjørende beslutninger, så muligheten for flere «menneskelige feil» er nok ikke helt fjernet…

Du kan lese et «Executive summary» av rapporten hos FIA