FIA-presidenten kunngjør flere vesentlige forandringer som vil prege Formel 1-sporten denne sesongen.
Parallelt med at Ferrari viste fram sitt fartsvidunder for 2022-sesongen, så valgte også FIA å gå ut med en kunngjøring basert på vurderinger som er gjort etter granskningen av fjorårets kontroversielle avslutning på Formel 1-sesongen på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi.
Det skapte diskusjoner av dimensjoner da løpsleder Michael Masi overprøvde flere av reglene som normalt benyttes under en sikkerhetsbilprosedyre. Lang historie kort, så førte det til at Max Verstappen kom i en angrepspoisjon med én runde igjen og friskere dekk som følge av pitstop under sikkerhetsbilen. Dette spilte en sentral rolle i måten kampen om VM-tittelen ble avgjort på i favør Verstappen – til tross for at Hamilton hadde ledet hele løpet og bekyttet ledelsen sin ved ikke å ta pitstopet under sikkerhetsbilen.
To nye løpsledere
Løpsleder Michael Masi har fått kritikk så det flagrer etter siden, og mange ønsket ham fjernet fra rollen i kjølvannet av denne avgjørelsen. FIA gikk også tidlig ut og sa at de ville granske alt som skjedde rundt Formel 1-finalen i Abu Dhabi, og den fullstendige rapporten skal bli offentliggjort fredagen hvor sesongen starter med de første treningspassene i Bahrain i mars.
Og nå har FIA tatt affære, der president Mohammed Ben Sulayem torsdag presenterte noen av avgjørelsene som er tatt i forbindelse med granskingen. Hele denne videoen kan du se øverst i saken.
Den mest markante avgjørelsen er at Masi mer eller mindre får sparken som løpsleder. Han fjernes fra rollen til fordel for Eduardo Freitas fra Langistanse-VM og tidligere DTM-løpsleder Niels Wittich, som settes inn i en todelt løpslederrolle. Masi er dog ikke ute av FIA, og FIA-presidenten presiserer at Masi vil flyttes til en annen rolle i FIA.
Tror Abu Dhabi var dråpen
NENTs hovedkommentator og Formel 1-ekspert Atle Gulbransen har hele tiden kritisert Masi for avgjørelsen som ble tatt, og forventet at FIA ville gjøre grep etter måten regvelverket ble håndtert på. Han er heller ikke overrasket over at Masi blir fjernet.
– Michael Masi gjorde mye bra da han plutselig fikk ansvaret etter Charlie Whitings død, men det har også vært mange kontroversielle episoder under hans ledelse. At han nå ikke lenger skal ha denne rollen lenger sender jo et signal om at FIA enten mener han ikke har gjort jobben sin bra nok, og da spesielt det som skjedde i Abu Dhabi. Eventuelt at Masi selv ikke lenger ønsket å fortsette i rollen, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.
– Du har selv tidligere uttalt at du har sansen for jobben som Masi har gjort. Fortjener han i dine øyne å få sparken?
– Jeg hadde sansen for han til å begynne med, og mente han gjorde en god jobb da han plutselig fikk så mye ansvar. Han virket autoritær og løsningsorientert, og det likte jeg. Men i løpet av fjoråret ble det tatt flere merkelige beslutninger, blant annet at løpet på Spa ble tellende etter kun to runder bak sikkerhetsbilen. Og etter Latifis krasj i Abu Dhabi hadde Masi fire-fem alternativer, men valgte det desidert dårligste etter min mening. Sånn sett kan man si at han kanskje ikke fortjente å fortsette i jobben, men jeg hadde ikke nødvendigvis vært negativ til at han hadde fått fortsette. Jeg tror han aldri ville ha gjort en tilsvarende feil igjen, sier Gulbrandsen.
Kutter radiokommunikasjonen
Masis avgang ble kunngjort helt sist i FIAs video. Ben Sulayem innledet med at ett av grepene er et eget virtuelt kontrollrom for løpsledelsen med en assisterende FIA-delegat som bistår løpsledelsen.
Dette for å effektivisere og kvalitetssikre denne prosessen ytterligere med tanke på tolkning av regelverket og flere øyne på ekstraordinære situasjoner som dukker opp. Ben Sulayem sammenlikner dette med VAR-løsningen i fotball hvor spesielle og tildels avgjørende situasjoner sees på med enda flere øyne.
I tillegg kutter de nå radiokommunikasjonen mellom teamsjefer og løpsledelse som er blitt kringkastet de siste årene. Til stor underholdning for fansen, men like fullt til enda større press for løpsledelsen. Og denne avgjørelsen hyller også Gulbrandsen.
– At radiokommunikasjon blir forbudt er veldig bra. Jeg har vært imot det hele veien, og mener løpsleder og dommere skal få jobbe i fred, sier han.
Saken er levert sammen med Parcferme.no