Stor spenning er knyttet til 2022-sesongen et nytt teknisk-regelverk vil gi helt nye biler – men hvor mye er egentlig forandret?
Med jevne mellomrom skjer det brå tekniske vendinger i Formel 1-sporten, og seks år etter forrige store oppdatering kommer et nytt teknisk-regelverk å snur alt sammen opp ned.
Helt siden introduksjonen av V6-hybrid-motoren er det spesielt ett lag som har utmerket seg de siste åtte årene. Det er godt etablert at Mercedes er laget å slå, men Red Bull har knappet inn det tekniske forspranget. Spesielt etter et tett samarbeid med Honda som også har vært eneleverandør av motor og girkasse til teamet.
LES OGSÅ: Horner har tatt straffen sin
Det er heller ingen tvil om at dette er et partnerskap som har gagnet Red Bull-teamet godt, og nå fortsetter samarbeidet i flere år likevel, etter at Honda først signaliserte at de trekker seg ut og overlater teknologien til Red Bull selv.
Mye tyder på at David har blitt vel så sterk, om ikke sterkere enn Goliat siden 2021-sesongen. Men det er ikke bare Red Bull som kan dra nytte av dette nye regelverket. Også lag som har kjempet mest i midtfeltet de siste åtte årene vil ha en teoretisk mulighet til å kunne kjempe om både pallplasser og seiere gjennom neste sesong. Dette er grunnen.
Tilbake til gamle røtter – ish
Den største visuelle endringen med årets F1-biler er hvor «rene» de ser ut i motsetning til fjorårets biler. Ekstra «winglets» forsvinner fra bilene, samtidig introduserer man nye 18-tommers dekk som også utstyres med en slags hjulkapsel. Bakvingen og frontvingen får og en kraftig justering og «endeplatene» som man har hatt på bakvingen forsvinner helt mens de blir mye lengre på frontvingen.
Noe som og gjør et «comeback» er et fenomen som kalles «ground effect», eller bakkeeffekt. Det vil si at hele undersiden av bilen vil fungere som en vinge, dette skaper et lavtrykk under bilen som suger bilen mot asfalten. På én måte kan man kalle det gratis marktrykk siden bakkeeffekt skaper nevneverdig lite aerodynamisk «drag», altså redusert toppfart.
Dette var en effekt som team designet bilene sine med rundt på 80-tallet. Da forseglet man gulvet med skjørter som lå tett inntil asfalten for å maksimere effekten. Det gjorde at bilene kunne gå lynraskt gjennom svinger uten å ha avanserte front og bakvinger. Men det kom ikke uten konsekvenser. Et plutselig dropp i trykket under bilen gjorde at man mistet all bakkeeffekten. Da var det ikke uvanlig at biler dro av banen med katastrofale følger.
For å minske farene og gjøre F1 tryggere, var FIA bestemt på å kutte ned bruken av bakkeeffekt. Dette gjorde de ved å bannlyse skjørter, gjøre gulvene flate og legge til minimums høyde mellom gulv og asfalt. Men med bedre sikkerhet og et reglement som tillater bruken av effekten uten skjørter vil det i 2022 være tryggere å utnytte fenomenet.
Mindre avanserte vinger
Det er ingen hemmelighet at 2017-reglementet har gitt oss verdens desidert raskeste racerbiler. Problemet er bare det at verdens raskeste biler ikke betyr verdens tetteste racing. Snarere tvert imot. Alle de ekstra aerodynamiske komponentene og avanserte vingene har bidratt til å gjøre det svært vanskelig for de som ligger bak å kunne gjøre reelle forbikjøringsforsøk siden bilen som er foran «forstyrrer» luften. Da blir luften turbulent for de som kommer bak og gjør at vingene mister sin effekt.
For å minske turbulent luft og gjøre at bilene kan ligge tettere inntil hverandre har FIA introdusert to nye design på front og bakvinge.
Frontvingen er designet for å bedre kontrollere turbulent luft rundt bilen istedenfor å sende den vekk, eller under bilen. Det vil gjøre at luften fra frontvingen vil styres mot bakhjulene og bakvingen.
Bakvingen er ganske annerledes fra det vi er kjent med. Før sendte bakvingen luften opp men den dyttet også luften utover, som gjorde at den turbulente luften gjerne ble liggende og forstyrre biler som kom bak. Det nye designet skal i teorien kunne dra turbulens fra bakhjulene til enden av «diffuseren» som styrer luftstrømmene opp og over bilene som kommer bak.
Feitere dekk
Når vi sier omfattende regelverk mener vi virkelig omfattende. Det er ikke bare vinger og chassis som oppdateres før den nye sesongen. Men 2022 vil være første gang vi ser en Formel 1-bil med mer moderne 18-tommers dekk.
Pirelli har vært i hardt arbeid med å konstruere et nytt dekk som ikke overoppheter like mye når det sklir. Det vil i teorien hjelpe med å tette lukene blant bilene da hjulene vil ha et større temperaturvindu. Et større vindu betyr at dekket vil kunne brukes mer i tilfeller der frontvingen for eksempel ikke klarer å produsere nok marktrykk og grep til å følge etter noen gjennom en svingkombinasjon.
Det nye dekket vil også ha fordelen av å redusere hvor mye sideveggene beveger seg som gjør luftstrømmene rundt dekket mindre turbulent. Dette er til stor jubel for designerne av bilene siden dette har vært et området som har krevd mye ressurser og tid før.
Grønnere drivstoff
Nytt for årets sesong er introduksjonen av et mer bærekraftig drivstoff. Tidligere har man brukt bensin som er veldig likt det vi får fra våre lokale bensinstasjoner, men siden Formel 1 er bestemte på å bli en nullutslipps-sport har de tatt første steget i det som vil bli en lang reise til et 100% bærekraftig drivstoff.
Drivstoffet i en Formel 1-bil har tidligere inneholdt 5,75% biokomponenter. Dette tallet vil stige til 10% med en innføringen av E10-drivstoffet. E står for etanol og 10% indikerer hvor mange prosent som er blandet inn i bensinen.
Det viktigste punktet i innføringen av drivstoffet er at det også må produseres på en bærekraftig måte. Det vil si at det ikke lager et Co2-avtrykk under produksjonen.
Noen ting forblir uendret
Én ting som virker å være urørt av disse gigantiske oppdateringene er V6 hybrid-motoren som ble introdusert i 2014. Da motorene først kom ble nok de fleste skuffet over effekten og ikke minst lyden som var blitt betydelig lavere fra 2013-bilene.
Men åtte år med utvikling og strenge regler på bensinforbruk har gjort disse motorene til verdens mest effektive av sitt slag. Det anslås at effekten på motorene til toppteamene ligger på rundt 1000 hestekrefter med et sylindervolum på bare 1,6 liter.
Noe annet som forblir uendret er DRS-vingen, eller «Drag Reduction System» som det egentlig heter. Denne vingen ble introdusert for første gang i 2011 med et mål om å gjøre forbikjøringer lettere.
I en kamp mellom to førere kan føreren bak åpne et element av bakvingen som kan øke hastigheten til føreren bak med rundt 25 kilometer i timen. Dette kan kun gjøres på angitte steder på banen og hvis føreren bak er innen sekundet til føreren foran.
Skulle det vise seg at regelverket blir en suksess ser man ikke bort ifra at DRS-vingen kan forsvinne innen de neste to-tre årene.
Saken er levert av fabelaktige Parcferme.no – vil du ha den desidert beste dekningen av motorsport på norsk hiver du deg rundt og finner ut hvilket abonnement som passer perfekt for deg!