F1 ønsker å stoppe muligheten teamsjefene har i dag til å kontakte løpsleder under løpene fra 2022. Dette som et resultat av kontroversene under og etter Abu Dhabi Grand Prix.
Ross Brawn sier at situasjonen i Abu Dhabi der både teamsjef i Mercedes, Toto Wolff, og Red Bulls Christian Horner kom med svært tydelige innspill til hvordan løpsleder Michael Masi burde håndere de ulike situasjonene.
Hovedhensikten med denne kanalen er for kommunikasjon mellom løpsleder og teamene knyttet til sikkerhet, men etter at Liberty og FIA har gitt TV-seerne tilgang til deler av trafikken, er det tydelig at den også brukes aktivt for å påvirke de beslutningene som blir tatt.
Normalt sett er det andre representanter for teamene, som Jonathan Wheatley hos Red Bull og Ron Meadows hos Mercedes vi hører, men denne helgen var både Wolff og Horner aktivt inne og ga beskjeder til Masi.
– Det er ikke akseptabelt at teamsjefene setter Michael under et slik press i løpene Toto Wolff kan ikke kreve sikkerhetsbil – og Christian Horner kan ikke forlange at biler skal få passere, sier Brawn til Auto Motor und Sport.
Brawn sammenligner situasjonen i Abu Dhabi som om en manager skulle forhandlet med en dommer i en fotballkamp.
Under løpet i Abu Dhabi var Wolff tydelig over radioen for å unngå sikkerhetsbil da Antonio Giovinazzi fikk problemer med bilen og ble stående ved siden av banen, og situasjonen ble løst med en virtuell sikkerhetsbil. Teamsjefen til Mercedes var heller ikke enig i prosedyren da løpet ble restartet og Max Verstappen vant både løpet og verdensmesterskapet på den siste runden.
Også Christian Horner var aktiv på radioen mens sikkerhetsbilen var ute, og spurte hvorfor ikke bilene som var tatt igjen ble sluppet forbi – og påpekte at «du trenger bare en runde med racing».