Tre dager med testing i Bahrain gir oss ingen krystallklare svar, men mye tyder på at Honda har bestemt seg for å forlate F1 med stil, og at Mercedes fortsatt mangler noen svar.
Det å vurdere styrkeforholdet mellom team etter testing er omtrent like lett som å si hvor stor en stein er. Ulike testprogram, og ikke minst store forskjeller i bensinmengde og dekkvalg gjør at tidene i beste fall blir en av mange faktorer å ta med i betraktingen.
En annen ting er at forholdene i Bahrain er langt mer ustabile sammenlignet med hva vi pleier å se i Barcelona. Det har vært vind, sand på banen og ikke minst er det stor forskjell på hvor rask banen er i løpet av dagen.
LES OGSÅ: Testdag 1:Red Bull raskest – problemer for Mercedes
LES OGSÅ: Testdag 2: Bottas og Mercedes tilbake
LES OGSÅ: Testdag 3: Verstappen på topp
I tillegg til dette krever banen i Bahrain mer av motorkraft, dermed er også motorinnstillingene som de ulike teamene velger under testingen mer avgjørende for rundetidene enn det vi ser på andre baner.
Det vi også vet fra tidligere er at Mercedes normalt kjører med mest bensin, og dermed mer vekt enn de andre under testing.
Etter de to første testdagene så avstanden mellom teamene omtrent ut som forventet, når man tar hensyn til vekt og dekk. På søndag endret styrkeforholdet seg.
Da så vi plutselig at flere av teamene hentet inntil halvannet sekund per runde, mens Mercedes fortsatt ser ut til å slite med en bakende som ikke oppfører seg slik vi har vært vant til.
Mercedes slet – men hvor mye?
Til tross for at man som følge av kostnadsreduksjonene har begrenset endringene av bilene fra 2020-sesongen er det et grep som volder flere problemer, ikke minst Mercedes, nemlig det nye gulvet. Endringene i gulvkonstruksjonen er gjennomført for å bidra til å hindre at rundenetidene stadig ble raskere, noe som igjen førte til en annen belastning på dekkene enn hva de var konstruert for å tåle.
For Mercedes har det tydelig endret på kjøredynamikken i bilen, og begge førerne har uttrykt bekymring over en bil som oppfører seg klar annerledes enn i fjor.
Likevel sier teamsjef Toto Wolff at han ikke er bekymret over problemene de har hatt under testingen, samtidig som han sier at de ikke vet hva som er problemet.
– Vi er ikke nervøse men vi må forsøke å forstå hvor ting har gått galt. Det er flere ting som ikke fungerer som det skal, og balansen i bilen er det klart største problemet.
LES OGSÅ: Drive to Survive: Dramatisert, men troverdig
Honda på sporet
Både Red Bull og søsterteamet AlphaTauri har sett sterke ut gjennom de tre testdagene. I tillegg kunne det se ut som om Honda ga de to teamene enda litt mer krefter etter å ha sett at de to første dagene hadde gått uten problemer.
Max Verstappen var raskest og årets RB16B så utrolig lettkjørt ut. I en totalvurdering der vi ikke tror at Mercedes driver med sandbagging for ekstremt viderekomne, så ser akkurat nå Red Bull svært sterke ut før sesongåpningen om to uker.
Interessant også å høre på Verstappens tilbakemeldinger, og se at også Sergio Perez, til tross for at han er ny i både team og bil, ganske raskt kommer opp på bra fart.
Stigning for Ferrari
For Ferrari så vi også en klar forbedring fra lørdag til søndag – selv om de fortsatt var rundt et sekund bak Red Bull, ser det bedre ut for de røde.
Bilen ser bedre ut, og både Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr. gjennomførte løpssimuleringer på søndag. Viktigst for alle Ferrari-fans er det nok å se at kreftene ser ut til å være mer på plass hos Ferrari enn hva som var tilfelle i fjor. Den ser imidlertid ikke ut til å være i nærheten av Honda-motorene hos Red Bull og AlphaTauri, og til tross for problemene til Mercedes, fremstår det som om det beste de kan håpe på er å ha tatt et steg opp i feltet bak de opplagte kandidatene.
Kampen om tredjeplassen
Om vi skal dømme etter testingen, er det ingen tvil om at kampen om plassene bak Mercedes og Red Bull blir tøffere enn noen gang.
McLaren imponerte til tider stort i fjor, nå ser overgangen til Mercedes-motorer å ha gått nesten helt smertefritt. Teamet var naturlig nok ett av de som har sett på denne testingen som viktigst, ettersom en endring av drivlinje er en stor operasjon. Teamet har vært svært positive i forkant, og testingen bekreftet vel dette inntrykket med at bilen så betydelig mer harmonisk ut, særlig under press.
De kommer til å kjempe tøft med Ferrari, og ikke minst AlphaTauri – særlig om det viser seg at Honda-motorene leverer slik det ser ut hos Red Bull.
Hos Aston Martin var det tilløp til problemer, ikke minst med turboen. Vi så imidlertid både Sebastian Vettel og Lance Stroll sette ok tider, men uten at det var ekstremt imponerende. Basert på fjoråret tror vi nok likevel at pappa Stroll og teamet hans har noen overraskelser i ermet når sesongen starter.
Den siste som man skulle tro var en utfordrer til å kjempe om tredjeplassen i årets konstruktørmesterskap burde vært Alpine – altså teamet som tidligere het Renault.
Alpine så jevnt bra ut under trening, men spørsmålet blir om både AlphaTauri, McLaren og Aston Martin har en liten fordel når det kommer til motorkraft.
Hvem sliter mest?
Alfa Romeo hadde riktignok en fører inne blant de seks beste alle dagene, og teamet la ned uendelig mange runder – men teamet er nok likevel ikke så raske som plasseringen på tavla tilsier. Riktignok ser årets Alfa C41 bedre balansert ut enn på lenge, men de beste tidene ble typisk satt sent på dagen og med det mykeste C5-dekket. I tillegg tilsier historien at Alfa Romeo sjelden er teamet som kjører med mest drivstoff om bord. Teamet har brukt en token på å endre nesepartiet, men inntil videre tror vi nok at de vil slite i nedre del av midtfeltet.
Stemningen hos Williams har i hvert fall vært upåklagelig så langt frem mot testingen. George Russell la inn en sjette beste tid – og testingen gikk uten store problemer.
Det største problemet var at bilen fremstår som svært følsom for vind. Alt tyder på at Williams er ferdig med tiden der de lå betydelig bak alle andre – men det vil fortsatt kreve at den talentfulle briten henter ut noe helt spesielt for å kunne være med å kjempe om poengene på fast basis.
På den positive siden lover Williams at de har mer på gang – det kan love godt for utvikling gjennom sesongen.
Helt bakerst under den siste dagen med testing fant vi Haas. To ferske førere i en bil som kanskje er den med færrest endringer sammenlignet med 2020-sesongen.
Både Nikita Mazepin og Mick Schumacher har fått mange runder i bilen, noe som selvsagt er svært viktig før alvoret begynner. Men dårlig økonomi og vanskelige forhold på grunn av corona har ikke gjort oppkjøringen enkelt.
Vi så noen nye oppgraderinger av bilen gjennom de tre dagene, så kanskje har Haas med friske russiske penger på plass noe å bidra med når vi kommer litt ut i sesongen.
Så hva kan vi vente oss om 14 dager?
Det er vanskelig å trekke noen helt bastante konklusjoner – men basert på det vi har sett, og analyser av andre ser det ut som om styrkeforholdet akkurat nå er som følger:
1 Red Bull
2 Mercedes-AMG
3 McLaren
4 AlphaTauri
5 Aston Martin
6 Ferrari
7 Alpine
8 Alfa Romeo
9 Williams
10 Haas
Dette betyr ikke at det vil være slik når sesongen starter om under to uker – teamene kommer til å bruke alle data de har samlet til å gjøre nødvendige endringer og årets første løp byr alltid på overraskelser.