Drive to Survive har premiere på Netflix den 19. mars, men jeg har allerede sett alle episodene. Og uten å komme med noen spoilere kan jeg oppsummere med følgende; den er fantastisk!
(Bilde: Skjermdump fra Netflix)
Spoilere er for øvrig et morsomt ord. Som bilinteressert forbinder jeg det mer med små vinger bak på bilen enn avsløringer. Minner meg om da jeg leide videofilm som liten og det stod at det kom trailere etter filmen. Jeg ventet og ventet, men så ikke en eneste lastebil. Vel, nok om det.
Drive to Survive er altså klar med sesong tre med ti nye episoder som tar deg med bak kulissene i Formel 1. Og som jeg skrev innledningsvis; serien er fantastisk.
Selv om Netflix er en konkurrent av Viaplay, hvor jeg kommenterer Formel 1, så reklamerer jeg gladelig for denne serien. Jeg tør å påstå at Drive to Survive er det viktigste som har skjedd i Formel 1 på svært mange år, og den er et av mange bevis på den strålende jobben Liberty Media har gjort etter at de tok over de kommersielle rettighetene.
Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har møtt de siste årene som har blitt interessert i Formel 1 nettopp på grunn av denne serien. Og vi opplever også rekordinteresse for våre sendinger på Viaplay og V sport, og hovedårsaken tror jeg faktisk er en serie hos en konkurrerende strømmeleverandør…
Samme oppskrift
Sesong tre følger på mange måter samme oppskrift som tidligere. Hver episode dreier seg i stor grad om et team og et løp, selv om de slipper litt opp av denne stramme regien innimellom. Jeg sitter med et inntrykk av at Netflix har kommet enda tettere på teamene denne gangen, og det er ikke så rart når alle teamsjefene har forstått hvor god reklame denne serien er for sporten.
Serien gir oss et unikt innblikk bak kulissene i Formel 1, og den skaper store profiler ut av racerførere som man stort sett ellers ikke ser ansiktet til, der de sitter med en hjelm på hodet bak en HALO. Vi blir enda bedre kjent med førerne og teamsjefene, og vi får et godt innblikk i jobben som legges ned fra førerne for å bli best, og ikke minst all politikken som foregår i paddocken med kallenavnet «pirajaklubben».
Formel 1 er jo et sirkus som er en blanding av toppidrett, business og høyteknologi. Akkurat høyteknologien får vi ikke et så godt innblikk i, og selv om jeg personlig savner det fokuset, så tror jeg det er smart å dysse ned denne siden av F1 i en slik serie. For mye fokus på avansert teknologi tror jeg kunne ha gjort at «mannen i gata» hadde falt av. Og det er nettopp «mannen i gata» som er målgruppen for Drive to Survive.
Dramatisert
Vi må være klar over at serien er dramatisert. Ja, det som vises har jo skjedd i virkeligheten, men det er kryssklippet, mye av kommenteringen er gjort i etterkant og åpenbart noen av intervjuene også.
Så når Christian Horner sier «dette blir et viktig løp for oss», så skal du ikke se bort i fra at løpet allerede har vært kjørt, og at det var nettopp denne uttalelsen som passet best til dramaturgien.
I de første episodene tok jeg meg selv i å stusse noen ganger da jeg så de spennende bildene og hørte på kommentarene fra Ben Edwards og Jack Nicholls. Viste vi virkelig dette på direktesendingen, og hva kommenterte jeg da all denne dramatikken skjedde? Men etter hvert forstod jeg at, nei, dette ble faktisk ikke vist i direktesendingen og den tilsynelatende direktekommenteringen er lagt på i etterkant for at det skal passe med manuskriptet.
Men dette gjør ingen ting, og slik må det også gjøres for at det skal bli bra TV. På samme måte kan jeg noen ganger savne mer omtale av noe annet spennende som skjedde i 2020, men det er ikke lett å fange opp alt når man på forhånd har valgt hvilket team man skal følge på hvert av løpene.
Den desidert beste episoden er den nest siste, hvor mye handler om krasjet til Romain Grosjean i Bahrain. Nå skal jeg ikke avsløre noe, men gled dere til den episoden som er omtrent dobbelt så lang som de andre. Den er sterk!
Det mest negative for oss norske seere er som tidligere den norske tekstingen. Denne er fortsatt under enhver kritikk, hvor faguttrykk blir oversatt feil. Det overrasker meg at ikke Netflix har brukt noen fagkonsulenter på tekstingen.
Så blir det spennende å se om Serieprat hos Aftenposten kaller også denne sesongen for «en middelmådig serie om en harry sport i utakt med tiden?». Som noen sikkert husker slaktet jeg den uttalelsen, da serien verken er middelmådig eller F1 er en harry sport i utakt med tiden. Men en ting reagerte også jeg negativt på, og det er all banningen. Jeg banner innimellom selv jeg, men det er utrolig mye banning i Drive to Survive, og jeg skulle ønske at det var litt mindre.
Men til tross for litt mye banning og dårlig teksing; terningkast 6 fra meg. Alle F1-fans må se denne, og tips alle dere kjenner om å se den også. Da får vi enda flere fans av verdens mest underholdende idrett.
PS:
Vi skal snakke enda mer om Drive to Survive i Viaplay Motor Pod, som har premiere på morgenen onsdag 17. mars!
Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen
Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.