Jakten på team for å utplassere sine juniorførere i tilspisser seg, flere ble nok overrasket over at Mick Schumacher havnet i Haas og ikke i Alfa Romeo. Kanskje har det sin helt naturlige forklaring.
Eierforholdene i teamet vi i dag kjenner som Alfa Romeo har til dels vært uoversiktlig de siste årene. I 2016 solgte Peter Sauber og Monisha Kaltenborn teamet til Longbow Finance. Dette sveitsiske investeringsselskapet kontrolleres etter alt å dømme av svenske Karl-Johan Persson og Finn Rausing, med den erfarne bankmannen Raymond Bär som styreleder.
Til tross for at navnet bærer navnet til Alfa Romeo er, det italienske bilmerket bare inne som en tittelsponsor. Denne avtalen mellom Sauber Motorsport og Alfa Romeo ble forlenget ut året så sent som i oktober.
Mot slutten av fjoråret, kunne teamsjef Frederic Vasseur også melde at de vurderte sitt fremtidige samarbeid med Ferrari – noe det fleste nok så på som et utslag av frustrasjon over en svært vanskelig sesong. Nå kan det se ut som om uttalelsen kanskje var for å berede grunnen for noe som ifølge våre kilder har vært på gang siden midt i fjorårets sesong.
Etter hva Formel-1.no erfarer vil nemlig Renault overta Alfa Romeo-teamet og gjøre det til et juniorteam for Alpine.
I følge vår kilde er avtalen gjort i fjor, men vil ikke tre i kraft før etter årets sesong.
Hvorfor er det sannsynlig?
Selv om ingenting er bekreftet fra hverken Longbow Finance eller Renault, er det mange ting som gjør at den informasjonen vi sitter på, definitivt henger på greip.
LES DETTE: Svenske Expressen med stor sak om koblingen mellom Ericsson og Persson / Rausing.
Hvorfor skal to svensker eie et team uten svenske førere?
Finn Rausing og Karl-Johan Persson har sine store formuer fra henholdsvis Tetra Laval og kleskjeden H&M. De kom inn i 2016, men ser nå ut til å ha flyttet mye av fokuset sitt mot Indy Car der både Ericsson og Felix Rosenqvist har gjort det bra. Der har for øvrig en sponsor vi kjenner fra Formel 1 dukket opp sammen med Marcus Ericcson, nemlig Huski Chocolate. Huski, som kan beskrives som en slags sjokoladedrikkens Red Bull, er et svensk selskap med store internasjonale ambisjoner. Selv om informasjonen om eierforholdene er vanskelig tilgjengelig, er det mye som tyder på at det er en kobling mellom Huski og Rausing.
Det er også mulig at erfaringene som Rausing og hans kompanjonger har fått med hvor vanskelig det er å lykkes i F1, målt opp mot den suksessen både Rosenqvist og Ericsson har hatt i USA, sammen med mulighetene for å tjene noen gode penger på investeringer, har gjort det interessant å selge teamet.
LES HOS NBC: Swedish driver Ericsson lands hot chocolate company sponsor
Se dette innlegget på Instagram
Tettere knytning mellom Ferrari og Haas
Før jul ble det klart at Ferrari gjør endringer i teamet, en av dem er at Simone Resta går fra Ferrari til Haas for å «styrke den tekniske kompetansen i teamet». Senere har flere fulgt etter Resta, og det er ikke unaturlig at Ferrari nå flytter kompetanse ut til Haas, ikke minst som et resultat av det nye kostnadstaket – som har gjort det vanskelig å beholde all den kompetansen som de ønsker i Maranello.
Det er også sannsynlig at Ferrari, som selv har hatt en vanskelig sesong, finner det fornuftig å kunne konsentrere seg om et kundeteam.
Mick Schumacher til Haas
Det kunne virke som at mange, kanskje selv Mick Schumacher, var litt overasket over at Ferrari valgte å plassere ham i Haas og ikke i Alfa Romeo.
Det tyske supertalentet innrømmet det det ble klart, at han gjerne skulle kjørt sammen med Kimi Räikkönen.
Om vår informasjon stemmer, så er det ikke lenger like overraskende at Ferrari gjorde dette valget. 2021 blir en fin mulighet for Schumacher å bli integrert i teamet, og han hadde ellers vært nødt til bytte team allerede etter en sesong.
Se dette innlegget på Instagram
Naturlig utvikling
Om informasjonen stemmer føyer den seg godt inn i en klar trend med tydelige eierkonstellasjoner som forholdet mellom Red Bull og Toro Rosso, nå AlphaTauri.
Mercedes bekreftet nylig at de har styrket sitt teknologisamarbeid med Williams – noe som selvsagt vil trekke teamene enda nærmere hverandre.
Linken mellom Mercedes og teamet som nå vil hete Aston Martin er jo allerede sterk, ikke minst gjennom at de også øker eierandelen i selskapet. I tillegg er det klart at de vil samarbeide tett om motorisering av gatebilene.
Hvor tett knyttingen mot McLaren vil være, etter at de også bytter til Mercedes-motoren, gjenstår å se – men de to har jo tradisjonelt hatt et svært godt samarbeid.
Hva som skjer med Sauber Racing – nå kjent som Alfa Romeo F1 er altså ikke bekreftet, men de neste månedene vise om det faktisk var vi som var først ute med akkurat denne nyheten.