Formel 1-sesongen 2020 er over, og spørsmålet er om det er den beste Formel 1-sesongen noensinne?
For å ta svaret med en gang; mest sannsynlig ikke.
For det første er det nok et spørsmål det er umulig å svare på, for hvem skal bestemme hva som er tidenes beste og ikke? For det andre startet Formel 1 i 1950, og jeg er født i 1979, så jeg sitter i hvert fall ikke med fasiten. Og for det tredje klarer jeg ikke å huske i detalj alle sesongene jeg har kommentert Formel 1 siden 1997, så det kan godt hende det var en sesong for noen år siden som var mer spennende.
Når det er sagt vil jeg likevel påstå at 2020-sesongen har vært en usedvanlig bra Formel 1-sesong.
Og det er flere ting som har gjort denne sesongen helt fantastisk.
1: At det ble en sesong i det hele tatt!
I vår var vi redde for at det ikke kom til å bli noen F1-sesong i 2020, men nå har vi akkurat lagt bak oss 17 løp på 5,5 måned. Det er en imponerende bedrift av Liberty Media i koronaåret 2020. Respekt!
2: At det ble kjørt løp på nye baner!
Formel 1-kalenderen har vært ganske stabil i mange år, men det er noe som heter «forandring fryder». Så da F1 var desperate etter å finne FIA Grade 1-baner som kunne arrangere løp i år, så fikk vi oppleve Formel 1 for første, og mest sannsynlig siste, gang på Mugello og Portimao. I tillegg fikk vi hyggelige gjensyn med Nürburgring, Imola og Istanbul. Og rosinen i pølsa var ytterbanen i Bahrain som ble en kjempesuksess. Strålende!
3: Spennende løp!
Selv om jeg er en av dem som knapt kan vente på det nye reglementet, hvor bilene skal ha mindre aerodynamikk enn i dag, så leverte også årets biler overraskende mange fantastiske løp. Det har vært spenning, dramatikk, heftige forbikjøringer og uforutsigbarhet på løpende bånd. Hvem hadde trodd at Pierre Gasly og Sergio Perez skulle vinne hvert sitt løp? Morsomt!
4: Store nyheter!
I tillegg til alt det spennende som har skjedd på banen, har 2020 vært spekket med store nyheter også utenfor banen – noe som har gjort at det har vært mer Formel 1 i nyhetene enn på lenge. Det har vært så mange nyheter at jeg ikke husker alle selv en gang, men noe av det jeg husker er comeback for Alonso i 2021, at Renault skal bytte navn til Alpine, at F1-teamene lagde respiratorer i vår, Vettel til Aston Martin i 2021, at både Perez og Stroll fikk Covid-19 og at Nico Hülkenberg var superreserve, at til og med verdensmester Lewis Hamilton fikk Covid-19 og at George Russel nesten vant som hans reserve, at barnebarnet til Emerson Fittipaldi fikk kjøre F1 og at Mick Schumacher skal kjøre F1 i 2021. Spennende!
5: Grosjeans mirakel!
Krasjet til Romain Grosjean var nok det verste krasjet jeg har sett som ikke har fått et dødelig utfall. Det var forferdelig å se på, men samtidig fantastisk godt når jeg forstod at han hadde klart seg med relativt små skader. Det sier mye om hvor sikkert Formel 1 har blitt. Og det er ikke til å stikke under en stol at stygge ulykker som dette, også er med på å øke interessen for Formel 1. Takknemlig!
6: Den enorme interessen!
Min opplevelse er at F1-interessen aldri har vært høyere i Norge. Selv ikke da jeg kommenterte Formel 1 på NRK sammen med Jon Herwig Carlsen, og vi hadde 2-300 000 seere, møtte jeg flere som sa de fulgte F1 enn i dag. Vi setter rekorder på TV, og jeg tror hovedårsaken er Netflix-serien Drive to Survive, som virkelig har gjort at mange har blitt interessert i F1. Når F1 i tillegg klarer å stable på plass en kalender i koronaåret 2020, leverer så mange gode løp og spennende nyheter, så må det bli suksess. I tillegg til gode seertall på TV opplever vi også stor interesse for vår podkast Viaplay Motor Pod. Forrige uke hadde vi over 6000 nedlastinger og vi var nummer 100 på lista over Norges største podkaster. Foran oss hadde vi kun fotballpoder (og en løpepod) når det gjelder annen idrett. Stolt!
7: Fremtiden ser lys ut!
Fremtiden ser også bra ut med nye og morsommere biler i 2022, jevnere startfelt på grunn av budsjettaket, nye sesonger av Drive to Survive, et bærekraftig drivstoff og nye motorer om noen år og en Dennis Hauger på vei! Også neste sesong tror jeg blir bra. Nye førere, nye teamnavn, litt endringer på bilene – og forhåpentligvis 23 løp. Forventningsfull!
Tusen takk for i år!
Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen
Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.