En merkelig pressekonferanse sist mandag gjorde ikke fremtiden til Sergio Perez særlig klarere. Nå begynner sjansen for et sete i Red Bull å se stadig mindre sannsynlig ut.
Det har alltid vært en vanskelig jobb å leve opp til forventningene i Red Bull. Både Alexander Albon, Pierre Gasly og Daniil Kvyat har forsøkt – og etter at Albon ble slått ut i Q2 før Sakhir, førte det til utstrakt hoderisting fra teamsjef Christian Horner.
Til tross for at Albon sikret seg en svært etterlengtet tredjeplass i Bahrain sist helg, går fortsatt spekulasjonene om han blir den tredje føreren som får sparken siden 2014.
LES OGSÅ: Mercedes vil gi Grosjean en test
Sergio Perez har forsøkt å gjøre seg attraktiv for mange team i F1. Han har med seg store meksikanske sponsorer, og er i ferd med å levere sin beste sesong – likevel ser det stadig vanskeligere ut for meksikaneren.
Troen på et juniorprogram
Max Verstappen blir brukt som beviset for at Red Bulls førerutviklingsprogram fungerer. Samtidig må man bare innse at en slik fører ikke dukker opp hvert år. Så spørsmålet er om de fortsatt skal ha troen på at en slikt program fungerer som det skal, eller om de skal forsøke seg på en mer kortsiktig løsning, gjennom å hente en erfaren fører som «garanterer» jevnt gode resultater.
Årets sesong for Aleksander Albon har bare gitt to pallplasser og halvparten av Verstappens poeng – ikke bare fordi han ikke klarer å holde samme tempo som nederlenderen, men også fordi han har vært involvert i flere uheldige situasjoner.
Han kolliderte med Magnussen i Storbritannia, Kvyat i Tyskland og ikke minst med Lewis Hamilton i Østerrike.
Tidligere har Red Bull vært svært raske med å sparke førere som ikke har fungert – men denne gangen er ting annerledes. Kanskje er det fordi Helmut Marko og Christian Horner tok beslutningen om å bytte plass på Albon og Gasly – kanskje særlig etter at sistnevnte faktisk har gjort det svært godt i AlphaTauri.
LES OGSÅ: Tar ingen beslutning basert på helgens resultat
Samtidig sitter det langt inne, særlig for Marko, å hente inn en ekstern fører. Sist gang de ikke hentet en fører fra sitt Junior Team var Mark Webber i 2009. Etter det har både Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Max Verstappen, Pierre Gasly, og nå Alex Albon vært en del av dette systemet – mens Sergio Perez ikke har noen tidligere link til Red Bull.
Forsvarer Albon
Det er ingen tvil om at Albons svært varierende prestasjoner setter strategien til Red Bull på en prøvelse. Helmut Marko, som i praksis er mannen som holder i førerutviklingen – har innrømmet at de har vurdert Perez og superreserven Nico Hulkenberg som alternativer.
Samtidig sitter man med en følelse av at det kanskje like mye har vært for å holde Albon på tå hev. Til tyske Sport1 uttalte Marko at selv om Albon er en ung fører, så må han vise at han kan prestere under press.
De var også tydelige på at de ikke hadde noe med Perez pressekonferanse på mandag å gjøre, og Christian Horner sa på Imola at «alle ønsket å se Albon i bilen også i 2021».
Før de to siste løpene sa Horner at Albon nå hadde alle muligheter til å «vise at han var rett mann til å kjøre sammen med Max neste år». Så langt har Albon gjort det vanskelig for seg selv med en dårlige kvalifiseringen.
Også Helmut Marko forsvarer Albon – senest i et intervju med Autosport i august.
– Når han finner rytmen er han meget rask. Prestasjonene hans i løp har vært god, og særlig i de raske svingene er han like god som Verstappen.
Marko forsvarer strategien bak Red Bulls Junior Team – noe som selvsagt er bra for vår egen Dennis Hauger, og sier at det er riktig måte å få frem nye talenter til Formel 1.
LES OGSÅ: Nye endringer hos Ferrari
Juniorprogrammet til Red Bull har de siste årene vært en av de beste mulighetene for et ungt talent å komme til F1 uten å ha en superrik pappa eller en annen rik velgjører med på laget. Selvsagt dyrker både Mercedes, Ferrari og Renault sine egne førere – men filosofien og strategien til Red Bull har fremstått som mer forutsigbar og åpen.
Derfor er det viktig å merke seg hva Marko sa til Autosport i intervjuet:
– Hvorfor skulle vi plutselig forlate vår egen filosofi – bare fordi en god fører mangler et team å kjøre for.
2021 er ikke viktig nok
Den viktigste grunnen til at Sergio Perez ikke kommer til å kjøre for Red Bull neste sesong finner man nok likevel om man ser på tallene.
Selv om Alexander Albon hadde tatt like mange poeng for Red Bull denne sesongen, ville de fortsatt bare vært på andreplass i konstruktørmesterskapet.
Foran neste år er det begrenset hvor mye teamet kan gjøre for virkelig å tette gapet til Mercedes. Styrkeforholdet vil kanskje bli noe jevnere mellom teamene i toppen – men fortsatt holder neste alle Lewis Hamilton som klar favoritt til å sikre seg sin åttende VM-tittel.
Det er først i 2022 at Red Bull virkelig har en mulighet til å gå for verdensmesterskapet. Vi har ikke sett en større omlegging i regelverket siden 2014 – og i tillegg kan 2022 være en sesong som går uten Hamilton til start.
Derfor blir det avgjørende spørsmålet – hva har Red Bull å tjene på å kvitte seg med Albon allerede etter denne sesongen – om han får tillit og fortsetter å utvikle seg som fører – kan han fortsatt være en fører som kan hjelpe teamet å vinne en ny VM-tittel.
Trolig er det manglende behovet for en «quick fix» – det som taler mot at Red Bull henter inn Sergio Perez og fortsetter med Alexander Albon en sesong til.