Løpsdirektør Michael Masi sier at FIA vil se på prosedyrene etter at Q2 ble startet mens en av bergingsbilene var ute på banen.
Mens banemannskapene var opptatt med å flytte Nicholas Latifis Williams i sving 8 – fikk altså F1 bilene grønt lys for Q2. Et grønt lys var godt synlig på displayet til Lando Norris passerte bergingsbilen.
For mange gikk nok tankene tilbake til tragedien da Marussia-fører Jules Bianchi omkom etter å ha kollidert med en kran som berget Adrian Sutils Sauber i Japan 2014.
Masi forklarte at de som satt i racekontroll hadde fått beskjed om at bergingen ville være ferdig før bilene kom til sving 8.
Please @F1 how on earth can you start the session with the safety truck on track still!?!? Have we not learned from the past? I can’t believe it. #F1
— Marcus Ericsson (@Ericsson_Marcus) November 14, 2020
– Vi slapp bilene ut av pitlane mens bergingsbilen var på vei mot redningsveien, og vi fikk beskjed om at bilen ville være ute før bilene kom til sving 8. Det ble imidlertid ganske raskt klart at bergingsbilen ikke ville være helt ute fra banen. Derfor utvidet vi dobbel gulflaggperioden for å redusere farten på bilene som var på sin utrunde. Dette er opplagt ikke noe vi ønsker, og med den kunnskapen vi sitter med nå, ville vi gjort det på en annen måte og holdt bilene inne til redningen var ferdig. Vi kommer til å se på prosedyrene for å unngå tilsvarende hendelser i fremtiden, sier Masi.
LES OGSÅ: 90 prosent ville vunnet med årets Mercedes