Hjem Nyheter Fakta om Tyrkia Grand Prix

Fakta om Tyrkia Grand Prix

For første gang siden 2011 er F1 tilbake i Tyrkia – her er noe av det som er kjekt å vite før helgens løp.

Fakta om banen
Istanbul Park er designet av Herman Tilke og ble bygget før det første løpet i 2005. Banen er 5.338 kilometer lang.
Banerekorden er på1:24.770 og ble satt av Juan Pablo Montoya tilbake i 2005. Søndag skal det kjøres 309.396 km – eller 58 runder på søndag før vinneren kåres.

Når ble det kjørt F1 på Istanbul Park?
Det ble kjørt løp på Istanbul Park mellom 2005 og 2011 – bare ett år ble det kjørt med DRS.

LES OGSÅ: Verstappen sier 90 prosent ville vunnet i Mercedes

To DRS-soner
Det eneste året det ble brukt DRS i Istanbul var i 2011. Denne sonen er beholdt med målepunktet inn i sving 9 mens aktiviseringspunktet er 82 meter før sving 11 – og varer inn til bremsepunktet før sving 12. Den andre sonen er nå på det lange strekket der aktiviseringspunktet er plassert 69 meter etter den siste svingen – med målepunktet 33 meter etter utgangen av sving 13.

Dekk
Løpet i Tyrkia kjøres med C1, C2 og C3.

Hva må du følge med på?
Sving åtte er jo det magiske med Istanbul Park. Den har nemlig ikke bare en eller to tangeringspunkter – den har fire. Og for første gang i F1-historien blir det trolig mulig for førerne og kjøre full gass gjennom dette Hermann Tilke-mesterverket. I tillegg til tangeringspunktene er det også laget noen ujevnheter – som trolig merkes godt når svingen leverer 5G til førerne.
I tillegg er det mange gode svinger – flere av dem blinde – og der er der er mulig å kjøre forbi. Den første svingen er for øvrig godt inspirert av den berømte Corkscrew på Laguna Seca.

LES OGSÅ: Slik blir 2021-kalenderen – håper vi!

Noe å feire?
Land Norris fyller 21 år på fredag – så ikke bli overrasket om McLaren-teamet har noe på gang for bursdagsbarnet.
Det er også løp nummer 500 for Sauber.

Bare fire førere har kjørt her tidligere
Det er hele 16 førere som kjører sitt første løp i Tyrkia. Bare Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Sergio Perez og Kimi Räikkönen har kjørt F1-bil her tidligere. For alle de andre blir turen til Istanbul Park like eksotisk som andre nye baner denne sesongen.

Hva skal til for at Hamilton blir verdensmester
For at Lewis Hamilton ikke skal kunne feire sin syvende VM-tittel i Tyrkia, må teamkompis Valtteri Bottas ta åtte poeng mer enn briten – det betyr at selv det ene poenget for raskeste runde kan bli avgjørende. Bottas har vist god fart på lørdager, så han kommer helt sikkert til å gi Hamilton kamp helt inn.

Credit: F1.com

Hvem har brukt hvor mange enheter?
I 2020 kan førerne bruke tre enheter av Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC) og Motor Generator Unit – Heat (MGU-H). I tillegg kan de bruke to Energy Stores (ES) og Control Electronics (CE). Listen under viser at mange av dem begynner å nærme seg en grense hvor det kan bli straffer.

Fører Bil ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
Hamilton Mercedes 3 3 3 3 2 2
Bottas Mercedes 3 3 3 3 2 2
Vettel Ferrari 3 3 3 2 2 2
Leclerc Ferrari 3 3 3 2 2 2
Verstappen Red Bull 3 3 3 3 2 2
Albon Red Bull 3 3 3 3 2 2
Sainz McLaren 3 3 3 3 2 2
Norris McLaren 3 3 3 3 2 2
Ricciardo Renault 3 3 3 3 2 2
Ocon Renault 3 3 3 3 2 2
Kvyat AlphaTauri 3 3 3 3 2 2
Gasly AlphaTauri 3 3 3 3 2 2
Perez Racing Point 3 3 3 2 2 2
Stroll Racing Point 3 3 3 3 2 2
Raikkonen Alfa Romeo 3 2 3 2 2 2
Giovinazzi Alfa Romeo 2 2 2 2 2 2
Grosjean Haas 3 3 3 2 2 2
Magnussen Haas 3 2 2 2 2 2
Russell Williams 3 3 3 2 1 2
Latifi Williams 3 3 3 3 2 2


Ingen Binotto i Tyrkia
Teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto, er ikke tilstede i Tyrkia. Han blir på fabrikken og jobber videre med bilen for 2021 og 2022. Laurent Mekies tar over styringen av teamet på banen.

Ferrari har hatt en vanskelig sesong, og det er viktig for dem å komme sterkt tilbake.
– Mattia er god til å tenke utenfor boksen, og har utviklet en måte hvor vi kan være mer fleksible på hvor og hvordan vi jobber, sier Mekies.