FIAs forsøk på å komme med en dom som alle teamene kunne akseptere så lenge ut til å feile, nå trekker imidlertid Renault sin anke.
Renault har bedt FIA om å få trekke anken på straffen som Racing Point fikk for å ha kopiert luftinntakene til bakbremsene fra Mercedes.
Dommen kom overraskende på mange, og innebar at Racing Point ble trukket 15 poeng i konstruktørmesterskapet i tillegg til en bot. Teamet fikk imidlertid lov til å fortsette å bruke delene de er dømt for å ha kopiert.
Renault, Ferrari og Racing Point ønsket å ta saken til ankedomstolen – først og fremst for å få mer klarhet i hva som er lov og ikke.
Trekker anken
Fredag meldte imidlertid Renault at de ønsker å trekke sin anke. De sier at de, nå som FIA har lovet å skjerpe regelverket for å unngå flere slike saker, føler seg sikre på at problemet vil ble håndtert på en riktig måte.
– Utover beslutningen, var det viktig for oss å reise disse spørsmålene fordi de er viktige for integriteten til Formel 1, både denne sesongen og i fremtiden. Et intenst og konstruktivt samarbeid mellom FIA, Renault DP Word F1 Team og resten av Formel 1, har bidratt til å sikre originaliteten i sporten gjennom tillegg til regelverket for 2021-sesongen, slik at man fortsatt må være en konstruktør for å delta i F1. Det å nå frem til dette målet, i sammenheng med den nye Concorde-avtalen var svært viktig for oss, heter det i en uttalelse fra Renault.
Nå ønsker Renault å legge denne saken bak seg, slik at de kan konsentrere seg om å gjøre det best mulig i resten av sesongen.
FIA har tatt grep
Rett etter at dommen mot Racing Point kom, var FIA tydelige på at de ønsket å sette inn tiltak for å unngå tilsvarende saker i 2021-sesongen.
Nikolas Tombazis som leder FIAs tekniske formel-bil avdeling var tydelig på at de ønsker å hindre at team brukte detaljerte fotografier for å kopiere store deler av en konkurrent slik Racing Point har gjort.
– Vi vil fortsatt tillate at enkeltkomponenter kan ha felles trekk, men vi ønsker ikke at hele biler skal være kopier av konkurrenter.
Kan fortsatt bli en sak
Til tross for at Renault har bestemt seg for å trekke anken, ser det fortsatt ut som om Ferrari vil opprettholde sin anke. De røde har ønsket en tydelig avklaring på regelverket, og mener saken mot Racing Point er godt egnet for å oppnå dette. Ferrari har også ønske om en undersøkelse av hvor involvert Mercedes har vært i denne saken.
Det er imidlertid fortsatt mulig at også Ferrari kan velge å trekke anken, om de er fornøyd med de presiseringene som FIA har lovet å komme med.
I så tilfelle vil det stille Racing Point i en posisjon der de må velge om de ønsker å fortsatt ha dette fokuset på seg, eller om også de vil innfinne seg med dommen. Dette til tross for at de hele tiden har vært tydelige på at de mener de ikke har gjort noe galt.