Til tross for at både FIA, Liberty Media og teamene har blitt enig om å begrense kostnadene, er det fortsatt stort sprik mellom teamene om hvor taket skal være.
Det er fortsatt usikkerhet om F1-sesongen kan starte i Østerrike første helgen i juli, men det er ikke det eneste som er uklart om dagen. Innføringen av det nye regelverket er utsatt til 2022 og foreløpig er det stor uenighet om hvor taket for kostnader skal settes.
Utgangspunktet var et tak på 175 millioner dollar – men flere av teamene har jobbet for å redusere dette ytterligere.
Ønsker å redusere ytterligere
Den sterkeste stemmen har vært McLarens Zak Brown, som har vært tydelig på at mange team kan få problemer om ikke kostnadene reduseres.
– Vi er i en situasjon der det å fortsette på samme måte, vil være en ekstrem risiko for fremtiden til F1, sa Brown til media tidligere denne uka.
Brown har foreslått at taket bør settes til så lite som 100 millioner dollar. Når man vet at toppteamene som Ferrari, Mercedes og Red Bull bruker over 300 – vil det bety betydelig endringer også for dem.
I samtaler mellom Liberty og FIA – ble man enige om å jobbe for å redusere kostnadene til 150 millioner dollar – men Brown fortsetter å jobbe for å redusere ytterligere.
Fortsatt skal kostnader til førere, nøkkelpersonell og markedsføring som holdes utenfor dette budsjettet.
Uenighet mellom det største
Mercedes skal ha godtatt en reduksjon ned til 130 millioner dollar, mens teamsjef i Red Bull, Christian Horner, ikke ønsker å gå under 145. Selv om også han er klar over truslene pandemien skaper for de mindre teamene, men er sikre på at Liberty Media vil gå inn om hjelpe om det skulle bli nødvendig.
Horner antyder at teamene som ønsker å redusere kostnadstaket, bruker situasjonen til å fremme sin egen agenda.
– Teamene vil vinne for enhver pris, selvsagt ser de etter alle mulige måter å bli konkurransedyktige på. Kostnadstaket handler om konkurranse, ikke om penger. Det handler om å få toppteamene ned til et nivå der teamene midt i feltet tror de kan konkurrere. I virkeligheten er det slik at uansett hvor mye eller lite penger du bruker, vil det alltid være noen som ligger i toppet og noen som ligger bakerst, sier han til The Guardian.
Teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto, er enig med Christian Horner – og sier at det ikke er noen grunn til å ta denne avgjørelsen enda. Binotto mener at en slik reduksjon ikke bare vil svekke de store teamene, men også fjerne DNAet til Formel 1.
Liberty har allerede bidratt
CEO i Liberty Media, Greg Maffei, sier at de allerede har bidratt med forskudd på utbetalinger for å hjelpe teamene.
Gjennom at teamene kan beholde de samme bilene i 2021-sesongen, er det ventet at teamene vil spare store summer sammenlignet med hva de ville gjort ved utvikling av nye biler. Det er allerede enighet om å bruke samme chassis som i år, og teamene jobber nå med å bli enige om hvilke andre komponenter som skal være med videre.