Samtlige F1-team bortsett fra Ferrari skal være enige om å skyve de nye reglene til 2022.
I et telefonmøte tidligere denne uken, var alle teamsjefene samlet for å diskutere en rekke scenarioer. Ikke bare diskuterte man å utsette de planlagte regelendringene til 2022 – flere ønsket også å fryse utviklingen av nøkkelkomponenter inkludert chassis, girkasse og andre mekaniske deler.
Utviklingen av aerodynamikk ønsker de skal kunne fortsette gjennom både 2020- og 2021-sesongen.
I følge kilder skal ni av teamene være enige om prinsippene – mens Ferrari har bedt om mer tid for å vurdere forslagene.
Nye samtaler på torsdag
Det skal være en ny telefonkonferanse torsdag mellom teamsjefene, Liberty-sjef Chase Carey, Ross Brawn og FIA-president Jean Todt.
Dette møtet kan føre frem til en endring av de tekniske reglene.
I tillegg forventes det at man diskuterer om 2020-kalenderen kan fortsette inn i 2021 som resultat av en sen sesongstart.
Avlysningen av en rekke løp denne sesongen, skaper også en finansiell utfordring for flere av teamene. Samtlige arrangører, bortsett fra Monaco, betaler en solid slump med penger for å få lov å arrangere et F1-løp.
Gir ekstra tid
Samtidig er det mange av bilprodusentene har store utfordringer med pandemien – noe som setter fabrikkteamene under et kraftig press.
Skulle teamene få innfridd ønsket sitt, vil det gi flere team et lite ekstra pusterom – og at de kan skyve de store kostnadene over til 2021-budsjettet.
Det er også diskusjoner rundt Concorde-avtalene, som teamene enda ikke har signert. En utsettelse av det nye regelverket vil nok kunne være med på å sikre en ny avtale.
På toppet av det hele vil en utsettelse også gi Pirelli et ekstra år til å utvikle sine nye 18-tommers dekk, et prosjekt som allerede er kraftig forsinket på grunn av manglende muligheter til å teste.
Selv om det tekniske regelverket blir beholdt, er det fortsatt åpning for at endringer som mer kompakte løpshelger kan bli innført – det samme med pakken av finansielle reguleringer.