Aston Martin F1, Racing Point F1, Racing Point Force India, Force India, Spyker F1, Midland F1 Racing, Jordan Grand Prix – kjært barn har mange navn. Nå skrives altså neste del av historien om teamet som først så dagen som Jordan Grand Prix – startet av den svært fargerike og kreative Eddie Jordan.
Alle som ønsker en karriere i Formel 1 skulle jo ønske å ha en far som Lawrence Stroll. Han bladde opp pengene som var nødvendig for å redde Force India fra en sterkt presset Vijay Mallya – den indiske forretningsmagnaten som startet teamet sammen med nederlandske Michiel Mol – og på den måten også sikret en plass for sønnen Lance.
Nå har han tatt et steg videre ved å investere drøyt 300 millioner dollar i Aston Martin. Bilprodusenten som kanskje har vært mest kjent for å være leverandør av biler til verdens mest kjente agent, har slitt kraftig den siste tiden. Akkurat nå jobber de med å få på plass en emisjon som kan skaffe de pengene som trenges for å fullføre utviklingen av hypersportsbilen Valkyrie.
Emisjonen vil sørge for at dagens eksisterende eiere, SEIG og Adeem/Primewagon, går fra å eie 61 prosent – til en eierandel på rett over 50. Det vil også sørge for at Stroll og hans venner vil eie 20 prosent av Aston Martin.
For å løse noen akutte problemer – har man også gitt et forskudd på 72 millioner dollar, rett og slett for å sørge for at ikke selskapet stopper helt opp.
I det konsortiet som ledes av Stroll, finner vi de samme folkene som også bidro til å sikre kjøpet av Racing Point, noe som inkluderer André Desmarais, Michael de Picciotto og Lord Anthony Bamford.
Blir Aston Martin F1 fra 2021
En av betingelsene i avtalen, er at Racing Point F1 blir til Aston Martin F1 – og går til å bli et fabrikkteam. Avtalen er på 10 år – og sier også at Aston Martin vil bli deleier i teamet.
Avtalen som Red Bull Racing har med Aston Martin løper ut årets sesong – mens avtalen man har om å utvikle den nye hypersportsbilen, vil fortsette «frem til Aston Martin Valkyrie er levert».
Ekstra interessant blir jo dette – etter som nettopp Valkyrie er planlagt som en av bilene i den nye toppklassen på Le Mans.
Helt nødvendig
2019 var et beinhardt år for Aston Martin, salget har ikke gått som planlagt – og kostandene til utviklingen av både Valkyrie, men ikke minst den nye DBX SUVen som dukker opp i neste James Bond film.
Normalt sett sier man at den sikrete måten å bli millionær på, er å ha en milliard og så kjøpe et F1-team… Forhåpentligvis vil kombinasjonen av friske penger – økt oppmerksomhet – vise at det er feil.