Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Formel 1 og Elon Musk

Atle Gulbrandsen: Formel 1 og Elon Musk

Om Elon Musk får rett, vil 99 prosent av alle biler være elektriske i fremtiden. Skal Formel 1 tilhøre den siste prosenten?

Man kan si mye om Elon Musk, men at han har lykkes godt i livet, er det liten tvil om. Og for en ukes tid siden skrev han følgende på X, i forbindelse med en undersøkelse som viste at kun en prosent av de med elbiler ønsket å gå tilbake til en bil med en forbrenningsmotor: «99 prosent av alle biler vil være elektriske og selvkjørende i fremtiden. Bensinbiler man kjører selv blir som å ri på en hest mens man bruker en fliptelefon. Det skjer, men det er sjeldent.»

Jeg tror Musk har ganske rett i dette, selv om det selvsagt er vanskelig å tallfeste akkurat 99 prosent. Men ser du bak det som skrives i kommentarfeltene på Facebook, så finner du de fleste kilomaforskere som ikke er i tvil; vi må kutte utslipp og en effektiv måte å kutte utslipp på er å elektrifisere bilparken. Dessuten går det langt bedre med elbilsalget enn det man kan få inntrykk av i diverse tabloidmedier. Jeg tror derfor historien vil vise at Norge, hvor 9 av 10 nye biler i dag er elektriske, var et foregangsland når det kommer til hvordan bilparken vil være i fremtiden.

Det er imidlertid riktig at elektrifiseringen har gått litt langsommere den siste tiden og at mange bilfabrikker sliter, men med strengere og strengere utslippskrav tror jeg ikke en eneste bilfabrikk kommer utenom en massiv elektrifisering, og at den «bremsen» vi har sett i det siste bare er midlertidig.

Hybridmotorer er fortsatt viktige i motorsport
Så hvordan skal Formel 1 og annen bilsport forholde seg til dette?

I første omgang vet vi hva Formel 1 kommer til å gjøre. De satser enda mer på hybridmotorer, og innfører et karbonnøytralt e-fuel, i 2026.

Den viktigste teknologien her, og som gjør at Audi, Ford og Cadillac skal engasjere seg i Formel 1 sammen med dagens merker, er hybridteknologien. Og planen i 2026 er at F1-bilene skal få bortimot 50% av kraften fra den elektriske delen av hybridmotoren.

Salget av hybridmotorer er nemlig svært høyt i den vestlige verden, og det har vist seg at hybridteknologien – med både en elmotor og en forbrenningsmotor – er en bro på vei mot en elektrifisert bilpark.

Det er også mye på grunn av hybridmotorene at bilfabrikkene nå er så interessert i World Endurance Championship, og nylig uttalte Hyundai at en av hovedgrunnene til at de nå skal satse på WEC er hybridteknologien.

I tillegg er bilfabrikkene veldig aktive i helelektriske Formel E, og hele ni bilmerker er på en eller annen måte involvert i dette mesterskapet.

Bildetekst: Artikkelforfatteren testet en Formel E-bil i desember 2023.

Men hva med e-fuel?
En utfordring med både hybridmotorer og elmotorer i bilsport er imidlertid kostnader. I Formel 1, WEC og Formel E går det greit med høye kostnader fordi bilfabrikkene er så tungt inne, men i IndyCar gjør den dyrere hybridteknologien at mange team sliter, og både WRC og BTCC dropper nå hybridmotorene sine.

Både WRC og BTCC satser heller på et bærekraftig flytende drivstoff. Det finnes forskjellige typer karbonnøytrale drivstoff, som ulike former for biodrivstoff, flytende hydrogen og såkalt e-fuel. Og så vidt jeg har forstått er det e-fuel, hvor man enkelt forklart fanger CO2 fra atmosfæren og bruker elektrisitet til å lage et flytende drivstoff av dette, som er det mest utslippsvennlige. Men alle disse flytende drivstoffene har store utfordringer når det gjelder energieffektivitet, kostnader og også lokale utslipp.

Noen håper bærekraftige drivstoff skal redde forbrenningsmotoren, men det tror ikke jeg. Slike drivstoff er, etter min mening, vel og bra som en mellomløsning frem til det meste av bilparken er elektrifisert, men skal du forflytte deg en viss distanse med en bil med e-fuel, for eksempel, kreves det MYE mer energi enn å forflytte deg samme distanse med en batterielektrisk bil. Det kreves nemlig massevis av strøm for å produsere e-fuel, og i en verden med knapphet på energi tror jeg derfor e-fuel aldri vil bli særlig utbredt. Dessuten unngår man ikke lokalt utslipp så lenge man bruker en forbrenningsmotor.

Derfor er jeg bekymret for spesielt WRC, for jeg er usikker på hvor mange bilfabrikker som ønsker å satse stort på bilsport de neste årene uten noen som helst form for elektrifisering – verken i form av en hybridmotor eller en ren elbil. Det er vel også derfor WRC har åpnet for at bilprodusentene på sikt kan stille med hvilken drivlinje de vil, både hybridmotorer og rene elmotorer, men dette er visstnok noen år unna.

Personlig tror jeg e-fuel først og fremst vil vise seg å være en varig løsning for fly, skip og tungtransport, hvor den lave energitettheten til batterier er en stor utfordring, og kanskje i noen u-land som vanskelig lar seg elektrifisere.

Men kan e-fuel også være løsningen for den lille nisjen av biler som brukes i konkurranser?

Jeg tror svaret er både ja og nei.

De fleste løpsbiler vil ha en forbrenningsmotor
Jeg er like overbevist om at de aller fleste bilsportmesterskap på grasrotnivå kommer til å bruke en forbrenningsmotor i fremtiden, som jeg er om at de aller fleste nye biler vil være elektriske.

De aller, aller fleste løpsbiler vil derfor havne i Elon Musk sin «enprosent». Det blir rett og slett for dyrt med enten elbiler eller hybridbiler i mange bilsportklasser. Og selv om forurensningen fra all bilsport er som en dråpe i havet å regne, tror jeg mange mesterskap vil gå over til e-fuel, fordi det vil være smart for omdømmet.   

Med e-fuel, eller andre karbonnøytrale flytende drivstoff, får man også det svært mange bilsportfans er veldig opptatt av; nemlig lyden av en forbrenningsmotor. Personlig har jeg aldri vært veldig opptatt av lyden fra en løpsbil, men jeg respekterer at mange er nettopp det.

Noen ganger mistenker jeg imidlertid at kritikken mot elbiler i bilsport ikke alltid dreier seg om savnet av lyd, men heller en enorm kjærlighet for forbrenningsmotoren ispedd en slags ideologisk kulturkrig mot en ny teknologi. For det er jo slik at man kan lage motorlyd i en elbil også, hvor Hayden Paddons elektriske rallybil kanskje er det beste eksemplet, men selv den bilen blir av mange kritisert. Fordi det er en elbil. Og da må jeg innrømme at jeg faller av, for er det en ting alle bilsportfans i verden bør omfavne, så er det jo en teknologi som gjør at utslippene går ned og som vil gjøre at idretten vi elsker blir mer akseptert og får enda bedre rammevilkår i fremtiden.

Så skal det selvsagt ikke stikkes under en stol at det er andre utfordringer med elbiler (og hybridbiler) i bilsport også, utover kostnader og lyd. En annen utfordring er vekt og rekkevidde, men når det kommer til fart er det ingen ting å være bekymret for lenger. Det er bare å sjekke ut den elektriske McMurtry Speirling, som var 14 (!) sekunder raskere enn «verdens raskeste bil», en Mercedes AMG One, rundt Hockenheims 4,5 kilometer nylig.

Og alle som så sesongens første Formel E-løp fra Brasil nylig, vet at de nye Gen 3 Evo-bilene er alt annet enn langsomme. Bra racing er det også, og jeg synes det er rart at det finnes noen bilsportfans som verken synes Formel E eller en McMurtry Speirling er heftig.

Selv er jeg en stor fan av Formel E, men jeg elsker selvsagt Formel 1 enda mer og i høst reiste jeg til og med halve jorda rundt for egen regning for å se Mustanger og Camaroer med bråkete V8-motorer kjøre Bathurst 1000. Men jeg klarer å ha to tanker i hodet på en gang, og jeg har et åpent sinn for andre drivlinjer i bilsport.

Bildetekst: Artikkelforfatteren reiste i høst halve jorda rundt for egen regning for å se – og høre – bilene i Bathurst 1000 på Mount Panorama i Australia.

Dette med lyd kan imidlertid endre seg. Det kan hende generasjonen som har vokst opp i baksetet på en Tesla ikke er like opptatt av lyden av en forbrenningsmotor, og er det noen som er glade for lavere lyd, så er det baneeierne, som stort sett sliter med støyklager alle sammen. Eller så får vi elektrisk bilsport i fremtiden med lyd – akkurat som den nye elektriske Dodge Charger.

Hvilke mesterskap trenger å være relevante for bilfabrikkene?
Uansett om det blir kunstig lyd eller ei, så tror jeg det på sikt kommer til å dukke opp flere bilsportmesterskap med elektriske biler i takt med at bilfabrikkene kommer til å produsere flere og flere elbiler. Og bilsportmesterskap med sterk støtte fra fabrikkene er godt nytt for alle som ønsker en profesjonell bilsport med proffe team og førere.

De aller fleste bilsportmesterskap trenger imidlertid ikke å bruke en teknologi som er relevant for bilfabrikkene eller bilene som selges på gata. Og det er derfor jeg tror det meste av motorsport på grasrotnivå, for eksempel, kommer derfor til å fortsette med forbrenningsmotorer i uoverskuelig fremtid.

Bildetekst: Artikkelforfatteren testet en elektrisk rallycross supercar sommeren 2023.

Mer spennende er det med mesterskap som VM i rallycross (WRX) og Scandinavian Touring Car Championship (STCC). WRX tillot i år biler med forbrenningsmotorer å kjøre sammen med de elektriske bilene, både for å fylle opp startfeltet og blidgjøre fansen som er kritiske mot elbilene. Det skal bli veldig spennende å se hvordan WRX utvikler seg de neste årene. Klarer de å tiltrekke seg noen flere bilfabrikker, og blir det i så fall med elmotorer eller forbrenningsmotorer? Eller skal rallycross gå mer tilbake til sine røtter, som ikke tilhørte den profesjonelle delen av bilsporten hvor bilfabrikkene spytter inn millioner og milliarder? Og bli en del av enprosenten til Elon Musk?

Og hva med STCC, som sliter etter overgangen til elbiler og som nå står uten promotor? Blir det kjøring med elbilene neste år, eller kommer mesterskapet til å dø? Og har kritikerne av mesterskapet tenkt på hva alternativet egentlig er? Jeg tror nemlig ikke det er noe annet alternativ for en touringcarklasse på et høyt nivå i Skandinavia om den ikke er elektrisk. For hvilke skandinaviske importører vil i dag satse store penger på motorsport i en klasse med racingutgaver av «vanlige familiebiler» om de ikke er elektriske? Jeg håper av hele mitt hjerte av STCC blir reddet, og at bilimportørene kommer på banen med egne team igjen, for noe annet mener jeg vil være et skudd for baugen, ikke bare for elektrisk bilsport, men for all bilsport i vår del av verden.

Bildetekst: Artikkelforfatteren testet en elektrisk STCC-bil høsten 2024.

Selvkjørende Formel 1-biler?
Det aller mest spennende er selvsagt Formel 1. For er det et mesterskap som har vært opptatt av å ha en relevant teknologi for å få med bilfabrikkene, så er det Formel 1. Og det er mye takket være bilfabrikkenes milliarder at det nå både regner og drypper penger på presten og klokkeren i Formel 1.

Så da blir tusenkronerspørsmålet; kan Formel 1 tilhøre Elon Musks «enprosent» i fremtiden?

Vil bilfabrikkene og de store sponsorene være interessert i Formel 1 om det der brukes en hybridforbrenningsmotor, samtidig som 99% av alle biler som selges er elektriske? Eller skal vi håpe og tro at Formel 1 om 15-20 år kan gå like fort, like langt, ha en tøff lyd og være like heftig med en elektrisk motor?

Men så har vi det Elon Musk sier om selvkjørende biler. Om han får rett i at 99 prosent av alle biler vil være selvkjørende i fremtiden, så vil jo ikke en eneste racerbil være spesielt relevant for bilfabrikkene – uansett hvilken drivlinje den har. Det finnes riktignok billøp med selvkjørende biler allerede, men det må man si er for spesielt interesserte.

Så kanskje det betyr at all bilsport blir irrelevant for bilfabrikkene i fremtiden, og at bilsport derfor kun blir en idrett og et underholdningsprodukt som ikke trenger å ta særlig hensyn til teknologien som selges på gata?

Time vill sjåv, som min disponent- og racerkjørerkollega, Rudolf Blodstrupmoen, pleier å si 😉

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.