FIA vil vurdere om Charles Leclercs banning under pressekonferansen etter Mexicos Grand Prix skal etterforskes.
Det var da han skulle beskrive det dramatiske øyeblikket mot slutten av løpet, hvor han blir passert av Lando Norris, at Leclerc brukte ord som FIA ikke setter pris på.
– Jeg hadde en overstyring, og da jeg fikk kontroll igjen, kom det en ny overstyring fra den andre siden, og da tenkte jeg bare, faen.
LES OGSÅ: Colapinto til Red Bull?
Ble straffet
Dette var første gang en sjåfør bannet under en pressekonferanse siden Max Verstappen ble idømt samfunnstjeneste etter å ha bannet i Singapore, noe som førte til at Verstappen ga svært knappe svar resten av helgen i protest.
Leclerc var klar over Verstappens erfaring da han bannet på søndag i Mexico, og både Norris og Carlos Sainz, som var til stede, reagerte humrende på situasjonen.
Da Leclerc innså tabben, unnskyldte han seg raskt:
– Å nei, jeg vil ikke bli som Max!
Sainz spøkte med at Leclerc kunne få bot og spurte:
– Har du lommeboken din her?
Føler seg urettferdig behandlet
Hendelsen har imidlertid ikke gått ubemerket hen, og Verstappen har uttrykt misnøye med FIA sin tilnærming til banning, og mener at reglene primært blir håndhevet mot ham. I en uttalelse i Brasil sa han:
– Det virker som det bare gjelder meg. Etter løpet i Mexico bannet noen, men det var det ingen reaksjon på.
Verstappen fortalte også nederlandsk media at han følte at det Leclerc sa var verre enn det han sa, og det skjedde på en pressekonferanse med flere tilskuere.
Diskusjonen om banning blant sjåførene har blitt et hett tema i Formel 1. Flere i Grand Prix Drivers Association (GPDA) har vært kritiske til straffenivået og har vurdert en felles uttalelse om banning i F1. George Russell som leder førerforeningen, har vært tydelig på at det er det viktig å finne riktig balanse. Han sa at det er forskjeller på hvordan banning oppfattes mellom ulike kulturer, og at det trengs sunn fornuft for å håndtere slike situasjoner.
– Å pålegge samfunnstjeneste virker som en overreaksjon for en slik handling, sa Russel i Brasil.