Hjem Nyheter Bakgrunn: Elektrisk konflikt om motorsportrettigheter

Bakgrunn: Elektrisk konflikt om motorsportrettigheter

Foto: Richbass79 CC BY-SA 4.0
Foto: Richbass79 CC BY-SA 4.0

Når styrelederen for Formula E ber EU granske Liberty Media i forbindelse med oppkjøpet av MotorGP, viser det at racing også i fremtiden vil handle om teknologi, oppmerksomhet og ikke minst kampen om bilprodusentene og sponsorenes gunst.

Formula E-styreleder Alejandro Agag har bedt EU om å granske Liberty Medias forestående oppkjøp av MotoGP. Agag er smart nok til å forstå at han lager bølger, noe som en dag kan slå tilbake på ham. Men ettersom han ikke lenger har eierandeler i Formula E, og hans Extreme E-konsept, som etter planen skal gå til hydrogen neste år, ser ut til å slite med manglende oppmerksomhet og finansiering, har han kanskje lite å tape.

Hevn?

Noen sier at motivet til Agags handlinger først og fremst er hevn. I utgangspunktet skulle F1 være med å finansiere hydrogenprosjektet for å følge utviklingen av fremtidens drivlinjer. Det ble i siste liten i stedet tatt en beslutning av Liberty Media, som eier de kommersielle rettighetne til F1, om å trekke seg ut av prosjektet.

Selskapet som står bak Extreme E var eid av Agag, men tidligere i år overtok Saudi-Arabias investeringsfond kontrollen over selskapet.

Planen var å ha 25 identiske biler, alle bygget av Spark Technology med en brenselcelle fra et selskap som heter Symbio, og ikke minst – ha status som VM. Det er imidlertid ikke bare å kalle noe et verdensmesterskap, det tar vanligvis tid å oppnå den statusen. Heldigvis for Extreme E sliter FIA med økonomien – der det først og fremst er F1 som gjør jobben – og dermed har de høye herrer i forbundet vært ivrige med å støtte prosjektet – selv etter at Agag har solgt seg ut av selskapet.

Meget godt nettverk

Tidligere i sommer kjøpte Liberty Global rettighetene til Formula E av Warner Bros. Discovery – og til tross for at både Liberty Media, som eier F1 og Liberty Global kontrolleres av samme mann – den amerikanske mediemogulen John Malone, er det to forskjellige selskaper, og konkurransemyndighetene har ikke vært involvert i denne overtagelsen.

Når Agag nå tar kontakt med konkurransemyndighetene i EU – kommer det neppe til å imponere Liberty og deres eier. Utfordringen er at han har svært har gode forbindelser i EU-systemet, han var nemlig medlem av Europaparlamentet fra 1999 til 2002. I tillegg er han gift med datteren til den spanske statsministeren José María Aznar…

Agag er en meget god selger – og etter at han forlot politikken har han blitt rik på å selge nye konsepter innenfor motorsport, og skaffe investorer som tror dette kan være det neste store. Han har en sterk knytning til Saudi-Arabia, noe som sjelden er dumt når du trenger raske penger innenfor idrett.

Foreløpig har det ikke kommet sterke signaler fra EU, men det skjer store endringer også der, og konkurransemyndighetene ligger nå under Teresa Ribera, som er en uttalt sosialdemokrat og opptatt av fordeling av godene – samtidig som dagens konkurransedirektør i EU, Olivier Guersent fra Frankrike snart skal pensjonere seg; han forlater rollen neste sommer.

Motorsport handler om penger – nesten uansett hvor du snur deg.