Adrian Neweys overgang til Aston Martin Formula 1-teamet ser ut til å bli offentliggjort i forkant av neste ukes Aserbajdsjan Grand Prix.
Etter måneder med spekulasjoner om fremtiden til den legendariske F1-designeren, som tidligere i år kunngjorde at han ville forlate Red Bull, forventes det nå endelig bekreftelse på hans planer før løpet i Baku om halvannen uke.
Selv om Newey i utgangspunktet ble sterkt koblet til Ferrari-teamet etter sin exit fra Red Bull, ble det raskt klart at Aston Martin hadde tatt ledelsen som den fremste budgiveren for å sikre seg hans tjenester.
LES OGSÅ: FIA: Vingene er lovlige
I tillegg til at teamets eier, Lawrence Stroll, personlig har jobbet for å overtale Newey til å bli en del av Aston Martin, skal et hemmelig besøk til teamets nye fabrikk i Silverstone tidligere i sommer, ha vært avgjørende for at Newey fikk tro på at teamet kan tilby ham det han trenger.
Stroll har investert betydelig i å etablere et toppmoderne anlegg for teamet, inkludert en ny vindtunnel som snart skal være i drift, noe som vil være viktig for teamets langsiktige ambisjoner.
LES OGSÅ: Piastri kritiserer Lance Stroll
Selv om Aston Martin ikke har kommentert situasjonen, har det vært forventet en kunngjøring om Neweys fremtid denne måneden på grunn av en klausul i hans avtale med Red Bull som regulerer når hans fremtidige planer kunne offentliggjøres. Fra denne datoen vil det etter alt å dømme være et seks måneders vindu før Newey offisielt kan begynne å jobbe hos Aston Martin.
Fremtiden til Adrian Newey er også tema i den nyeste episoden av Viaplay Motor Pod – den hører du her:
En norsk podcast om motorsport med Viaplay-gjengen Atle Gulbrandsen, Henning Isdal og Stein Pettersen.
Max Verstappen fosset gjennom både regn og felt i Brasil og avgjorde etter alt å dømme førermesterskapet for 2024. Hva gjorde McLaren feil, og hvor stor var egentlig prestasjonen til Verstappen?
I tillegg diskuterer vi som vanlig litt førerrykter, og Atle har mer å melde om bruken av sosiale medier. Med Atle Gulbrandsen, Henning Isdal og Stein Pettersen.
Episoden kan inneholde målrettet reklame, basert på din IP-adresse, enhet og posisjon. Se smartpod.no/personvern for informasjon og dine valg om deling av data.