KOMMENTAR: Da det første sjokket hadde lagt seg etter Lewis Hamiltons overgang til Ferrari ble gjort kjent i vinter begynte spekulasjonene. Hvor skal Carlos Sainz ta turen nå?
Spanjolen har i løpet av sin tid i Ferrari nådd viktige milepæler ved sin første, andre og tredje seier. I fjor var han den eneste føreren utenfor Red Bull som vant et Formel 1-løp. At han er bedre enn Charles Leclerc skal jeg kanskje ikke påstå, men han har i alle fall vært kronisk undervurdert i flere sesonger.
Så hvorfor ender en så god fører i sin beste alder opp i Williams? Teamet som de siste årene har vært å finne i bakre del av feltet. Teamet som i år kun har plukket to poeng. Teamet som så vidt har hatt nok deler, ligger bak skjema med oppgraderinger og som først i Barcelona kunne stille med to like oppgraderte biler.
Først og fremst skjer det fordi døren har vært lukket hos andre team. Red Bull, Mercedes og Aston Martin går alle for andre alternativer, og da var det etter hvert Sauber, Alpine og Williams som pekte seg ut som de klareste kandidatene.
Men også blant de alternativene vekker det oppsikt at han går til Williams. Alpine er jo tross alt Renaults fabrikkteam, men rot i ledelsen og sterke indikasjoner mot at teamet droppet sitt eget motorprogram har gjort sitt til at Sainz ikke retunerer til det franske teamet. Sauber er på sin side kanskje helt sist i konstruktørmesterskapet men null poeng, men om halvannet år heter teamet plutselig Audi. Og Audi lykkes jo så godt som alltid i motorsport.
Så hvorfor Williams?
Det er noe er på gang i det britiske teamet, og at Carlos Sainz har signert for de er nok et bevis på nettopp det. Situasjonen med få reservedeler i starten av sesongen er selvsagt ikke positiv, men det vitner også om tøffe valg som er tatt på veien der målet er å modernisere hele organisasjonen for å ruste opp teamet til toppkamp.
James Vowles mener alvor som teamsjef, og det har han heller ikke lagt skjul på. Nylig annonserte han en rekke profilerte ansatte som er på vei inn i teamet. Om Adrian Newey også kommer inn vet vi ikke, men at de i det hele tatt nevnes i kappløpet om designernes signatur sier sitt om en snuoperasjon i teamet.
Williams skal tilbake til toppen, og det er ingenting som tilsier at de ikke kommer til å få det til. Det er heller ingenting som tilsier at ikke Audi skal lykkes, men det er ikke enkelt å komme inn i Formel 1. Toyota fikk det for eksempel ikke til. Mercedes trengte tid selv om de tok over et bedre team enn det Audi gjør. Om det tar to, tre eller fire år før Audi kjemper helt i toppen har Carlos Sainz kastet bort karrierens beste år.
Williams har uavhengig av sin sterke førerduo og mer personell på vei inn også et jokerkort som kan bety umiddelbar suksess, nemlig en kundemotor fra Mercedes. Skal vi tro ryktene i paddocken er det Mercedes som ligger best an med sin mye motor som skal tas i bruk i 2026. Det er selvsagt godt nytt for Mercedes, men de siste par sesongene har McLaren også vist at Formel 1 handler om så mye mer enn å bygge sin egen motor. De har tidvis prestert langt bedre enn Mercedes til tross at de kun har en kundemotor, og med en sterk førerduo og andre nøkkelpersoner på vei inn er det ingen grunn til at ikke Williams kan få til det samme.
Så gjenstår det å se da – om Carlos Sainz kan lede Williams til ny suksess fra 2025. Jeg tror i alle fall at de kommer til å gjøre det bedre enn Audi i 2025, 2026 og 2027.