Formel-1 billetter blir ikke lenger revet av hyllene i like stort tempo som før.
Martin Oddstøl
Pandemien, den vanvittige 2021-sesongen og Netflix serien Drive to Surivive ga rekorder når det gjaldt antall øyne rettet mot Formel 1-sporten. TV-selskapene satte seerrekord etter seerrekord og Formel 1-billettene ble revet vekk. Dette fortsatte inn i 2022 og 2023 sesongen da Formel 1-billettene ofte ble utsolgt i løpet av få uker. 2022 var et rekordår for Storbritannia Grand Prix da de 142.000 løpsdag-billettene ble revet vekk på få dager.
Et lite internett-søk viser at de kommende løpene i Østerrike og Storbritannia har flere ledige billetter kun få uker før løpsstart. Det er fortsatt forventet at løpet på Silverstone vil gå foran nærmest fullsatte tribuner, men nedgangen har vært merkbar ifølge arrangøren selv. Arrangøren ved direktør Stuart Pringle er ikke bekymret over utviklingen. Han gir derimot Red Bull og Max Verstappen-dominansen mye av skylden for at billettsalget ikke går like raskt unna som før.
– Vi nådde definitivt et toppunkt rett etter covid. Men når det stort er den samme føreren som vinner, så blir det naturligvis mindre spennende. Det var nok lettere for oss å selge billetter når vi hadde en britisk fører som dominerte. Det har definitivt vært vanskeligere for oss når det er Red Bull som har dominert, sier Silverstone-sjef Stuart Pringle ifølge Autosport.
Silverstone-sjefen gir altså Red Bull-dominansen skylden for at billettsalget ikke går unna som før, men det er ingen hemmelighet at Silverstone er et av løpene som lager størst hull i lommebøkene til de som ønsker å kjøpe billetter.
Et helgepass uten tribuneplass, såkalte «general admission-billetter», alene setter deg tilbake i overkant av 4600 kroner. Vil du ha tribuneplass og velger å sitte ved for eksempel Stowe eller Chapel, må du ut med rundt 7300 kroner. Vil du sitte på start/mål-langsiden må du ut med over 8000 kroner per billett. På sosiale medier forteller flere briter at de heller reiser til løp i andre europeiske byer for mindre penger enn de ville brukt for å være til stede på Silverstone.
– Som arrangør må vi treffe med prisstrategien vår. Vi kunne nok ha solgt unna billettene raskere om vi hadde redusert prisen. Men vi har dyre regninger å betale, for ikke å nevne arrangøravgiften. Så for oss handler det om å finne rett strategi, noe vi er ganske komfortable med, sier Pringle.