Sesongen startet med en diskusjon om frontvingen til Mercedes var lovlig, nå dropper teamet hele designet etter nok en skuffende sesong.
Begge de to Mercedes-førerne kjørte riktignok med den gamle vingen på fredag i Canada, men det var mest for ikke å risikere å skade en av de nye vingene på det glatte underlaget.
Opprinnelig hadde Mercedes W15 en frontvinge med det øverste elementet avlastet innvendig, med bare en liten stripe karbonfiber som forbandt elementet til nesen for å oppfylle regelverket.
I Monaco kjørte George Russell med et modifisert design og en mer konvensjonell vinge på fredag, sannsynligvis for å spare deler.
LES OGSÅ: Alonso toppet andre trening
Andrew Shovlin beskrev det som et «skritt i riktig retning» i Monaco, og teknisk direktør James Allison bekreftet i Montreal at den opprinnelige vingen nå er historie.
Hensikten med vingen er å gi mer marktrykk, og Mercedes sier at det nye designet gir en bedre balanse mellom frontgrep og effektiviteten til luftstrømmen over vingen og bak mot gulvet.
– Det hender man utvikler ting som man mener er bra, men så viser det seg over tid at det ikke er bra nok. Vår nye vinge er bedre enn den gamle, sa Shovlin.
Målet til Mercedes med de endringene de har gjort er å få W15 til å bli mer stabil bak gjennom de raske svingene. Selv om man skulle tro at det kunne løses ved å legge mer marktrykk bak på bilen, viser det seg ofte at det skaper balanseproblemer andre steder på banen.
Mercedes tror at kombinasjonen av den nye frontvingen, og en ny bakvinge gjør at de kan senke bilen ytterligere – noe som er viktig når det går font.
Teamet er usikre på hvor stor forskjell endringene vil gjøre denne helgen, og ser på løpet i Barcelona som en mulighet til å få bekreftet at man er på riktig vei.