Etter kollisjonen, og ikke minst den åpenbare slakten fra Bruno Famin av Esteban Ocon, etter løpet i Monaco har det vært fokus på førerkabalen, men kanskje er det mer alvorlige ting som foregår i Alpine?
Toppsjefen i Renault, Luca de Meo, dukket ikke opp i Monaco. Han jobber imidlertid hardt med å finne ut hva som har gått galt. Onde tunger sier at han har gjort den samme feilen som mange bilprodusenter som går inn i F1 ofte gjør, de blander seg for mye inn i hvordan teamet drives. De hører ikke på de som først og fremst kan racing, og som er fabrikkens garanti for en suksess.
Spørsmålet nå er hva som er det beste for å gjøre med Alpine F1 for å få racingteamet i Storbritannia til å samarbeide med motoravdelingen i Frankrike. Noen mener at dette er en umulig oppgave og at den kun fungerte kort tid for mange år siden, fordi den gamle Renault Sport-operasjonen ble drevet av racere og ikke av bedriftsledere.
Ryktene går
I Monaco var det to rykter rundt Renault sin videre satsing i F1.
Det første er kanskje det mest pikante, de handler nemlig om selveste Flavio Briatore, den 74 år gamle italieneren har en karriere i F1 preget av skadelige kontroverser. De går tilbake til påstander om bruk av traction control av teamet (som da het Benetton) i 1994 og senere den beryktede episoden i Singapore Grand Prix i 2008, da de viste seg at fabrikkteamet bevisst hadde fått en fører til å krasje for å gi den andre (Fernando Alonso) en urettferdig fordel. De Meo kan være på utkikk etter å bruke Briatore som konsulent, selv om det også spekuleres i at Briatore ønsker å bli teamleder igjen. Det ville vært sensasjonelt om det skulle skje, gitt hans historie med Renault.
Den andre historien, som også har gode kilder sier at Meo ser seg om etter en motoravtale for Alpine-teamet i 2026. Altså at Renault skal slutte å produsere sine egne motorer, det betyr i tilfelle at de vil fortsette å promotere Alpine-merket, men at bilene ville bli drevet av motorer fra en annen produsent.
Logikken er at det koster ekstremt mye penger å bygge en F1-motor – og det er egentlig bare god reklame hver gang du vinner. Denne måten å gjøre det på er jo nylig brukt av Alfa Romeo, som fikk en veldig billig avtale om å sponse Sauber-teamet og ha en tilstedeværelse i F1.
LES OGSÅ: Spillanmeldelse av F1 2024
Ocon på vei ut Kinesere på vei inn?
Renault og Geely er i sluttfasen av å forhandle om et joint venture for produksjon av forbrennings- og hybridmotorer sammen med Saudi-arabiske Aramco.
Planen er at Renault vil eie 40 prosent av denne virksomheten, Geely vil eie 40 prosent, og Aramco vil eie 20 prosent. Arbeidsnavnet for denne enheten har vært Horse. Hvorvidt denne alliansen kan utvides til Formel 1 er et interessant spørsmål. Det har vært rykter om at Geely er interessert i å komme inn i F1, noe som kan være ekstra positivt for Guanyu Zhou, som kanskje kan få en ny mulighet ved å forlate Stake F1.
I Alpine er det sannsynlig at de vil beholde Pierre Gasly, men det er klart at Ocon ønsker å flytte et annet sted, mens Zhou, Valtteri Bottas, Mick Schumacher og Jack Doohan er kandidater for det andre setet. Hvis Zhou kommer med Geelys finansiering i ryggen, kan han være en tilstrekkelig attraktiv pakke til å få avtalen. Problemet er at Bottas har overskygget ham denne sesongen hos Stake F1, og hvis prestasjoner er den primære avgjørende faktoren, vil avtalen logisk sett gå til finnen. Men med når Audi tar over dert sveitsiske F1-teamet, er Zhou sannsynligvis uten jobb i F1, men ettersom Liberty er ivrig etter å beholde ham, kan hans finansielle støtte gjøre ham til et attraktivt valg.