Fortsatt er det mange ledige seter igjen på neste års grid.
Årers Silly season startet med et smell da det ble klart at Lewis Hamilton forlater Mercedes til fordel for Ferrari neste sesong. I etterkant har en rekke førere bekreftet sine fremtidsplaner, men sett bort fra McLaren og Ferrari (og til en viss grad Aston Martin) sitter fortsatt alle teamene med minst et ledig sete.
Historisk sett er Monaco et sted hvor flere team annonserer fører-signeringer og kontraktsforlengelser. Om det kommer noen annonseringer i år vet vi ikke, men ifølge ryktebørsen er flere sentrale brikker i ferd med å falle.
Her følger en oversikt over status i de ulike teamene, inkludert ferske rykter rundt førere som Sergio Perez, Carlos Sainz og Yuki Tsunoda.
Red Bull
Sergio Perez er en av de som har annonsert en forlengelse i Monaco tidligere. Denne gangen ruller han inn i fyrstedømmet etter en vanskelig helg på Imola, men skal vi tro Fox Sports har ikke det påvirket hans sjanser for en ny forlengelse.
De rapporterer at Red Bull skal ha tilbud Perez en 1-årig kontrakt, men det sies samtidig at Perez skal ha kontret med et ønske om en 2-årig kontrakt.
Om det ikke ender med en forlengelse for Perez er det usikkert hvem som ligger best an til å komme inn i teamet sammen med Max Verstappen. Sett bort fra et oppløftende sprintløp i Miami virker Ricciardo å være et stykke unna nivået som kreves, mens teamkamerat Yuki Tsunoda ikke virker å bli seriøst vurdert tross solide prestasjoner i Visa RB. Ryktene rundt en Sainz-signering har til en viss grad roet seg.
Samtidig kan ikke ryktene om en Verstappen-overgang avfeies helt enda. Den anerkjente Formel 1-journalisten Chris Medland rapporterer at det fortsatt er en genuin mulighet. I hvor stor grad Verstappen faktisk vurderer en overgang og i hvor stor grad sportslig press de neste løpene kan påvirke avgjørelsen er det kun Verstappen selv som vet.
Mercedes
Om det faktisk skulle skje er Mercedes per nå det eneste seriøse alternativet. Rykter i paddocken skal ifølge Medland ha det til at Mercedes ligger best an med de nye motorreguleringene, selv om dette naturlig nok er noe ingen egentlig vet. En eventuell Red Bull-exit for Helmut Marko og mulig varm velkomst hos Mercedes kan også være en avgjørende faktor, men det hele virker fortsatt å være langt unna å være et reellt scenario.
Samtidig har ikke hypen rundt Andrea Kimi Antonelli akkurat roet seg. Om Verstappen blir der han er virker det ikke usannsynlig at italieneren kan sendes rett opp til Mercedes, men det er liten grunn til å tro at en avgjørelse er tatt allerede nå. En vei inn kan være en avtale med Williams som innebærer at han kommer inn i teamet som Logan Sargeants erstatter når han fyller 18 år i august, og at han eventuelt viser seg Mercedes-setet verdig.
Carlos Sainz er naturlig nok et alternativ også her, men en del rapporter tyder på at denne interessen har kjølnet noe. Om heller ikke Antonelli kommer inn i teamet kan Toto Wolff trenge en solid «placeholder» i et eller to år mens Antonelli gjør seg klar enten i Formel 2 eller i et annet Formel 1-team. Da kan plutselig Alpines Esteban Ocon som fortsatt bruker Mercedes som management bli aktuell.
Visa RB
Hva som skjer i Visa RB kommer i stor grad an på hva som skjer i Red Bull, men uavhengig av om Ricciardo eller Tsunoda får sjansen i Red Bull eller ikke fremstår det sannsynlig at en av de må ut. Grunnen til det er at Liam Lawson står på sidelinjen, og det er ingen grunn til å tro at ikke han omsider skal få sjansen i 2025.
De fleste vil tro at det i det scenarioet er Daniel Ricciardo som må forlate teamet, men det kan også bli Yuki Tsunoda som går ut dørene av egen fri vilje.
Haas
Tsunoda nevnes nemlig i forbindelse med en overgang til Haas. Nevnte Chris Medland rapporterer at Tsunoda vurderer det amerikanske teamet ettersom Red Bull ikke viser interesse for å plukke han opp. Fra før er det en bred enighet om at Oliver Bearman er storfavoritt til å kjøre i Haas neste sesong, og Tsunoda er i så fall aktuell for der andre setet i teamet.
Om ikke Tsunoda ender opp i Haas kan Kevin Magnussen få en fornyelse, men her nevnes også en rekke andre erfarne førere. Avhengig av hvordan Red Bull-kabalen ender kan både Sergio Perez og Daniel Ricciardo være aktuelle her, i tillegg til at Valtteri Bottas, Guanyu Zhou, Esteban Ocon og Pierre Gasly alle nevnes i ulike rapporter.
LES OGSÅ: Lad opp til supersøndag med Monaco GP og Indy 500!
Sauber/Audi
Nico Hülkenberg er som kjent allerede signert, og mye tyder på at det hverken er Valtteri Bottas eller Guanyu Zhou som ender opp i den andre bilen.
Carlos Sainz er det åpenbare målet. Spanjolen skal være relativt fornøyd med tilbudet han har fra teamet, men med usikkerheten i team som Red Bull og Mercedes skal han ifølge rapportene være skeptisk til å signere for Sauber allerede nå.
Om han avventer for lenge skal Sauber være villig til å gå videre til andre kandidater. Alpine-duoen Ocon og Gasly er sammen med andre etablerte navn som faller utenfor i andre team aktuelle også her. En outsider-kandidat er juniorfører Zane Maloney som per dags dato leder Formel 2-mesterskapet.
Williams
Alex Albon har skrevet under en ny flerårig kontrakt, mens det for Logan Sargeants del ser ut til å bli vanskelig å beholde plassen.
Det er en kjent sak at Andrea Kimi Antonelli fort kan havne i en Williams-bil, kanskje allerede i løpet av denne sesongen, men flere andre navn er også aktuelle her.
Om Sainz venter for lenge med å signere for Sauber og mulighetene hos andre team også faller bort skal Williams ifølge rapportene stå igjen som hans siste sjanse.
På Imola ble Valtteri Bottas observert på vei inn og ut fra et møte med sin gamle løpsingeniør James Vowles, som i dag er teamsjef for Williams. Førere som Ocon og Gasly nevnes også her, i tillegg til at andre rutinerte førere som faller utenfor kabalen i sine nåværende team ikke kan utelukkes.
Alpine
Sist på listen av teamene som reellt har ledige seter kommer Alpine, og hos mange virker de også å komme nederst på prioriteringslisten. Både Esteban Ocon og Pierre Gasly nevnes som aktuelle kandidater hos flere team. Hvor reellt det er at de ønsker å forlate teamet og om de faktisk ender med å signere hos noen andre gjenstår naturlig nok å se.
Om Alpine trenger en eller flere erstattere er flere av navnene som er nevnt hos andre team aktuelle ettersom et ledig sete eller to hos Alpine sannsynligvis innebærer at de fleste andre setene er utilgjengelige. En av de som kan rulle inn her er Guanyu Zhou som har beholdt gode relasjoner til teamet hvor han var juniorfører.
Om det skal komme inn noen fra utsiden er Mick Schumacher nevnt som en reell kandidat av teamsjef Bruno Famin. Reservefører Jack Doohan er også en mulighet, i tillegg til juniorførerene Kush Maini og Victor Martins.
McLaren og Ferrari har sine førere på lange kontrakter. Aston Martin ser foreløpig ut til å forlenge med Lance Stroll nok en gang selv om ingenting er bekreftet.
Stollekens tapere
Uavhengig av hvem som går hvor og de konsekvensene hvert enkelt pennestrøk har virker det som et sannsynlig scenario at Oliver Bearman, Liam Lawson og Andrea Kimi Antonelli alle blir å finne på neste års grid.
Det vil i så fall bety at tre etablerte førere må ut. Sammen med Logan Sargeant henger Guanyu Zhou i en tynn tråd. Hvem som overlever blant en samling førere som Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas og Sergio Perez gjenstår å se.