Silly season ruller videre for fullt, og med Fernando Alonso bekreftet som Aston Martin-fører i flere år fremover er det nå Red Bulls valg som kan avgjøre hvordan neste års Formel 1-grid vil se ut.
Et av de klart heteste navnene på førermarkedet er Carlos Sainz som står uten kontrakt neste sesong ettersom Lewis Hamilton tar hans plass i Ferrari. Spanjolen linkes til de fleste åpne setene, inkludert Red Bull, Mercedes, Aston Martin og Sauber.
Alle muligheter åpne
Sainz selv bekreftet torsdag at de beste setene fortsatt er i spill for hans del. Det avkrefter på sett og vis spekulasjonene rundt at han «må» gå til Sauber og finne seg i å sitte i en lite konkurransedyktig bil i 2025.
– Mine beste alternativer er fortsatt åpne som er en positiv ting, og det er noe som ganske åpenbart krever litt tid med tanke på situasjonen i markedet. Det kommer til å ta litt tid for alle å bestemme seg og ta sine avgjørelser, men de gode alternativene er fortsatt åpne, sa Carlos Sainz som samtidig fastslo at det ikke hadde vært noen konkret fremgang de siste ukene.
Målet er å være i en konkurransedyktig bil neste sesong.
– Angående 2025 er min mening helt klart med nivået jeg viser og hvordan jeg kjører nå at det vil være veldig attraktivt for meg å være i en konkurransedyktig bil. Men det avhenger ikke av meg, og jeg må fortsette å vente.
I tillegg til å vurdere teamets sjanser i 2025 handler mye om hvem som vil treffe med de nye reguleringene i 2026. Det synes Sainz dog er litt bingo.
– Det er umulig å vite akkurat nå hvem som kommer til å få det riktig for 2026. Så selv når jeg tar en avgjørelse for hvor jeg skal være i 2026/2027 spiller det ingen rolle hvor mye du snakker med teamene og hvor mye de selger deg hvor bra de gjør det med motoren. Realiteten er at det er ingen som vet, sa Sainz.
LES OGSÅ: Honda sikter mot VM-tittel med Aston Martin
Marko bekrefter samtaler
Ingen vet hvem som vil være best i 2026, men det er stor grunn til å tro at Red Bull fortsatt vil være rask i 2025. Etter at Horner-kontroversene har roet seg betraktelig ned virker det som at Max Verstappen ikke skal noe sted, men det er fortsatt usikkert hvem som skal kjøre den andre bilen.
Daniel Ricciardo ble sett på som en tydelig utfordrer om det setet, men etter en svak sesongstart i Visa RB ser det vanskelig ut, og Helmut Marko utelukker ikke at han kan bli erstattet av Liam Lawson allerede denne sesongen.
Teamkamerat Yuki Tsunoda ser foreløpig ikke ut til å bli genuint vurdert som en kandidat for Red Bull-setet. Sergio Perez som sitter i den bilen nå må fortsette å levere, men etter en god sesongstart ligger han godt an.
– Det er klart at Checho nå kjører sin beste sesong for oss. Om han fortsetter med det, som den sterke kvalifiseringen i Japan for eksempel, da er han definitivt det beste alternativet for Red Bull i 2025. Han jobber for teamet og har nå skjønt at hans radikale tilnærming i fjor var feil. Oppsettet hans er nå nærmere Max sitt og det hjelper, sa Marko til Kleine Zeitung.
Om det skulle åpne seg et sete fremstår Sainz som en klar kandidat utenfra, og Marko bekrefter at de snakker sammen.
– Vi snakker med Carlos. Han har sin neste sesong i Formel 1. Men Carlos har også et veldig lukrativt tilbud fra Audi og vi kan ikke slå det, sa Marko.
LES OGSÅ: Stenshorne i toppen på F3-test