Presidenten i det internasjonale bilsportforbundet – FIA – Mohammed Ben Sulayem har vært i hardt vær nesten siden han tok over jobben fra Jean Todt. Nå kjemper han for sin fremtid i den svært prestisjetunge stillingen.
Det har vært en rekke av feiltrinn, tabber og noe som ligner på utslag av selvskading etter at Mohammed Ben Sulayem tok over jobben mot slutten av 2021.
I løpet av denne tiden har han ikke oppnådd noe i nærheten av det folk hadde håpet han skulle oppnå, og mye av støtten han hadde i valget vil neppe være der neste gang. Men FIA opererer fortsatt på et system der alle land, uavhengig av størrelse og posisjon i motorsport, har like stor makt. Det betyr at et forbund med noen hundre medlemmer i et lite land har like stor makt som ADAC i Tyskland med 21 millioner medlemmer.
LES OGSÅ: FIA-presidenten etterforskes
Derfor er det dessverre slik at FIAs valg har vært preget av løfter om posisjoner og innflytelse. Da Mohammed Ben Sulayem ble valgt, var det etter løfter om «en ny æra», der FIA skulle få et styringsrammeverk basert på åpenhet og globalt mangfold – og en mer effektiv tilsynsmodell.
Enorme pengesummer
Halvveis gjennom den første perioden har det vært store problemer for presidenten, ikke minst med F1 – som på mange måter er den viktigste inntektskilden til FIA. Han har irritert sporten til en slik grad at det har vært snakk i minst seks måneder om hvorvidt F1 bør forlate FIA og start en serie som de styrer selv. Ansatte har sluttet, og det har vært klager på hvordan han behandler mennesker.
Hans beslutning om å akseptere Andretti Global som et nytt F1-team bil vurdert som et forsøk på å tvinge Liberty og de andre teamene til å gi etter. Det har endt med katastrofe, både for Andretti og for presidenten.
Den største utfordringen for Ben Sulayem akkurat nå er at han ønsker at FIA skal være sterkere og noe mer enn bare en leverandør av tjenester til F1. I motsetning til Jean Todt ser det ut som om han sliter med å finne balansen i forholdet, noe som setter forbundets inntekter i stor fare.
Under den forrige presidenten, Jean Todt, nær doblet inntektene seg fra rundt 250 millioner i året til rundt 480 millioner kroner. Etter dette har inntektene økt ytterligere, og når man ser alle inntekter til sammen snakker man at rettighetshaveren bidrar mer nærmere en milliard kroner i året til FIA.
Derfor er det en del i FIA som er bekymret for at pengeoverføringene kan bli skadet av måten presidenten styrer forbundet på.
En generator av støy
De nyeste kildene til uroen rundt Ben Sulayem kom da det ble påstått at han hadde jobbet aktivt for å stoppe løpet i Las Vegas, et løp som ble arrangert av Liberty. Ben Sulayem skal også ha betalt tilbake penger han fikk fra FIA for å dekke kostnader til sitt private jetfly. Dette brøt de franske reglene om hva forbund har lov til å gjøre. I tillegg kom det påstander om at Ben Sulayem grep inn for å påvirke dommerne av 2023 Saudi Arabia Grand Prix for å oppheve straffen Fernando Alonso fikk ved avtjeningen av en tidsstraff. Alonso ble først fratatt sin tredjeplass i Grand Prix fordi han fikk ytterligere en straff, denne gangen på 10 sekunder, men fikk senere tilbake plassen. Påstanden gikk på at Ben Sulayem forsøkte å påvirke FIAs visepresident for sport i Midtøsten, Abdullah bin Isa Al Khalifa, som er president for Bahrain Motor Federation.
LES OGSÅ: Etterforskes for å ha påvirket løp
Det er fortsatt også en mulighet for at Mercedes F1-sjefen og hans kone Susie vil ta rettslige skritt etter en bisarr serie hendelser i desember da FIA kunngjorde at deres compliance-avdeling undersøkte påstander om at konfidensiell informasjon hadde gått fra FOM til en av teamsjefene. FIA informerte F1-journalister om at dette var relatert til Mercedes-sjef Toto Wolff og hans kone Susie, som er administrerende direktør for F1 Academy, og etterforskningen var resultatet av klager fra rivaliserende lag. Kaoset var komplett da alle de 10 lagene og FOM gikk ut med offisielle uttalelser som benektet at de hadde klaget. FIA avsluttet raskt etterforskningen. Heldigvis var det jul og historien døde bort før flere spørsmål ble stilt.
LES MER: Her er kontraktstaus for alle banene
Hva skjer nå?
Med det presset Ben Sulayem står under nå, er det kanskje ikke så rart han har begynt valgkampen inn mot 2025. Nylig var han på besøk i Tyrkia der han møtte president Recep Tayyip Erdogan. Det endte med forslaget om at F1 kan returnere til banen i Istanbul.
Om det stemmer det som Bismark skal ha sagt, nemlig at det er to ting du ikke vil vite noe om: Hvordan pølser blir laget og hvordan politikerne tar avgjørelser, så sier det seg selv at F1-politikken ikke er noe unntak.