Endringer i ledelsen til Audi har skapt usikkerhet rundt F1-satsingen til det tyske bilmerket.
Under helgens F1-helg i Qatar gikk det sterke rykter om at den nye ledelsen i Audi sterkt vurderer om F1 er riktig vei å gå for bilprodusenten.
Audi som er en del av Volkswagen-gruppen, har sagt at de skal bygge en ny motor til det nye regelverket som trer i kraft fra 2026. De har gjort en avtale om å ta over kontrollen av Sauber-teamet. Men selv om avtalen er gjort, har ikke Audi betalt hele beløpet som var avtalt.
Endringer i ledelsen
Beslutningen om at Audi skulle satse på F1 ble tatt av daværende CEO Markus Duesmann. Fra 1. september er han imidlertid ute av både Audi og Volkswagen-gruppen.
SE PRESSEMELDING FRA VOLKSWAGEN GROUP
Ryktene skal også ha det til at Oliver Hoffmann, som leder den tekniske utviklingen i Audi, også skal være på vei ut, noe som nok har bidratt til at ryktene har satt ytterligere fart.
Til tross for at Audi hevder det ikke er grunnlag for ryktene, sier kilder at budsjettene er redusert, og at de ansvarlige for prosjektet må finne penger utenfor organisasjonen. Det er selvsagt fortsatt en mulighet, basert på dagens store interesse for F1. Vi ser noe av det samme hos Mercedes og deres samarbeid og sameierskap med Ineos.
LES OGSÅ: Ny testdag over for Stenshorne
Hva med Porsche?
Frem til Red Bull takket nei til et samarbeid med Porsche, så det lenge ut som to av selskapene i Volkswagen Group kunne komme til F1. Porsche har satset kraftig på bærekraftig drivstoff, noe som matcher godt med strategien til Formel 1, kanskje kan det gi åpning for et samarbeid mellom Audi og Porsche.
Årets F1 mangler kanskje en silly season for førere, kanskje den store overraskelsen kommer på teamsiden?