Hva gjør en 29 år gammel Toyota-fører uten F1-efaring som «reservefører» i McLaren?
Under forrige helgs løp på Suzuka ble det kjent at McLaren har signert Ryo Hirakawa som reservefører og en del av sitt førerutviklingsprogram.
Hirakawa ikke er en stigende stjerne, har ingen erfaring fra F1, og har vært en Toyota-fører hele karrieren sin, og så langt vi vet, har ikke Toyota noen F1-ambisjoner. Imidlertid dukket Toyota-sjef Akio Toyoda opp på Suzuka i forbindelse med at avtalen ble kjent.
Noen har avskrevet hele greia som en PR-stunt av Toyota for å ta litt av oppmerksomheten som Honda normalt stikker av med under Japan Grand Prix, men det høres nesten litt drøyt ut?
LES OGSÅ: Ikke aktuelt med Williams for Lawson
McLaren har brukt en av Toyota Gazoo Racing-vindtunnelene i Köln siden 2010, men denne avtalen blir nå avsluttet ettersom McLaren nå er ferdig med sitt nye anlegg i Woking.
En mulighet er at Toyota føler at de har for lite å tilby sine største racingtalenter. En annen mulighet er selvsagt at McLaren-sjefen, Zak Brown, tror han kan lokke Toyota tilbake til F1?
Toyota har fått en ny CEO i år, Koji Sato, som overtok rollen fra Toyoda. Begge vil uten tvil huske selskapets mislykkede forsøk i Formel 1 mellom 2002 og 2009, der de brukte enorme summer uten å lykkes. Toyota-anlegget i Köln er en rest fra det programmet og har blitt brukt til å dominere i FIA World Endurance Championship. Det kan jo hende de ser en mulighet for å komme inn som motorleverandør?
En ting som er sikkert, er at Zak Brown er kjent for å lokke sponsorer ved å gi dem en rimelig avtale, for så og få dem hekta og villig til å investere mer.
We are excited to welcome Ryo Hirakawa to our Driver Development programme as a F1 reserve driver. 🙌
Read more. 👇
— McLaren (@McLarenF1) September 22, 2023