Etter en lang prosess har Cadillac endelig fått grønt lys fra både FIA og FOM til å bli en del av Formel 1-sirkuset fra 2026. Beslutningen markerer slutten på en omfattende saga som startet i januar 2023, da FIA-president Mohammed Ben Sulayem åpnet for utvidelse av F1-feltet.
Flere team meldte sin interesse for en ny F1-plass, men det var Andretti-ledede initiativet som kom lengst i prosessen. Til tross for at FIA godkjente deres søknad, møtte de motstand fra FOM, som nektet dem en kommersiell avtale. Formel 1s ledelse argumenterte for at et nytt team kun ville tilføre verdi dersom det var konkurransedyktig, og de mente at Andretti ikke ville være det.
Dette førte til kontroverser, og Andretti sendte klage til det amerikanske justisdepartementet over mulige brudd på konkurranselovgivningen. Samtidig jobbet FIA og F1 videre i kulissene for å finne en løsning.
Et vendepunkt kom da Michael Andretti trakk seg tilbake og Dan Towriss tok over ledelsen av prosjektet. Dette banet vei for en tettere tilknytning til General Motors og Cadillac, noe som gjorde prosjektet mer attraktivt for F1-ledelsen.
F1 hadde tidligere vært skeptisk til at en eksisterende motorleverandør måtte forplikte seg til å levere motorer til Andretti. Med Cadillac og General Motors som en større del av prosjektet, ble bildet et annet. GM har planer om å utvikle sin egen Formel 1-motor fra 2028, noe som gir sporten et ekstra løft både kommersielt og teknologisk.
Etter en ny vurdering av prosjektet har F1 nå gitt sin endelige godkjenning.
F1s administrerende direktør, Stefano Domenicali, understreker betydningen av at Cadillac og GM nå er en del av Formel 1:
– Som vi sa i november, er General Motors forpliktelse til å bringe et Cadillac-team til Formel 1 en viktig og positiv utvikling for sporten. Jeg vil takke GM og TWG for deres konstruktive samarbeid over flere måneder, og jeg ser frem til å ønske teamet velkommen på griden i 2026.
FIA-president Ben Sulayem er også begeistret for å ha fått en 11. konstruktør inn i mesterskapet:
– Dette markerer et transformativt øyeblikk, og jeg er stolt over å lede FIA i denne progressiveutviklingen av mesterskapet. GM/Cadillac tilfører ny energi, samsvarer med de nye 2026-reglene og innleder en spennende æra for sporten.