Hjem Nyheter F1 2025: Hvem står klare på sidelinjen?

F1 2025: Hvem står klare på sidelinjen?

Du ser dem tusle rundt i garasjen, gjerne sittende ved siden av teamsjefene, og hjelm og kjøreutstyr er aldri langt unna. Men hvem er reserveførerne for 2025-sesongen?

Ollie Bearmans imponerende opptredener for Ferrari og Haas har bevist hvor verdifull en god reservesjåfør kan være for et Formel 1-lag. I tillegg tilbringer de hundrevis av timer i simulator – alt for å gjøre både dem og teamet bedre.

Her er listen over hvordan reserveføreroppsettet ser ut for 2025

McLaren – Pato O’Ward

McLarens IndyCar-stjerne Pato O’Ward fortsetter som lagets reservesjåfør. Han har deltatt i flere tester og treningsøkter med laget siden 2022.

Hans hovedfokus vil være IndyCar-sesongen fra mars til august, men McLaren kan også benytte seg av motorleverandør Mercedes’ reservesjåførpool, inkludert Valtteri Bottas, dersom en erstatter for Lando Norris eller Oscar Piastri trengs.

Ferrari – Ikke klart

Ferrari har ennå ikke bekreftet hvem som blir deres reservesjåfør(er) i 2025. Ollie Bearman kan fortsatt være en kandidat, selv om han debuterer på heltid med Haas.

Ferrari kan også sannsynligvis benytte seg av tidligere Sauber-sjåfør Antonio Giovinazzi, som kjører for Ferrari i World Endurance Championship og var deres reservesjåfør i 2024.

Red Bull – Yuki Tsunoda

Red Bull overså Yuki Tsunoda da de valgte å erstatte Sergio Perez for 2025, men den japanske sjåføren vil være lagets reservesjåfør i tillegg til å kjøre for Racing Bulls for en femte sesong på rad.

Tsunoda fikk sin første test med Red Bull etter sesongavslutningen i Abu Dhabi i fjor.

Mercedes – Valtteri Bottas og Frederik Vesti

Mercedes handlet raskt for å gjenforene seg med Bottas da det ble klart at han ville stå uten fast sete i 2025.

Han vil være den mest sannsynlige erstatteren for George Russell eller Kimi Antonelli dersom det skulle bli nødvendig, men Mercedes har også Frederik Vesti som reservesjåfør. Vesti ble nummer to i Formel 2 i 2023 og er godt likt av laget.

Dersom Bottas returnerer, må han sone en fem-plassers gridstraff etter sammenstøtet med Kevin Magnussens Haas i Abu Dhabi Grand Prix i 2024.

Foto: Aston Martin

Aston Martin – Felipe Drugovich og Stoffel Vandoorne

Den tidligere Formel 2-mesteren (2022) Felipe Drugovich har ventet tålmodig på sin F1-mulighet hos Aston Martin i fire år.

Han er reservesjåfør sammen med tidligere McLaren F1-sjåfør Stoffel Vandoorne.

Foto: Williams

Alpine – Franco Colapinto, Paul Aron og Ryo Hirakawa

Ingen reservesjåfør for 2025 vil være mer i søkelyset enn Alpines nykommer Franco Colapinto.

Williams’ imponerende vikar fra sen-2024 er klar til å returnere dersom Alpine bestemmer seg for å erstatte Jack Doohan under hans debutsesong i Formel 1. Dette har vært ryktet siden Doohans overraskende tidlige debut i Abu Dhabi i fjor.

Colapinto er imidlertid ikke alene i venterekken hos Alpine, da Formel 2-løpsvinner Paul Aron og Toyotas sportsvognmester Ryo Hirakawa også er en del av deres reservesjåførpool.

Haas – Ikke klart

Ferraris Giovinazzi vil sannsynligvis være tilgjengelig for Haas dersom de trenger en erstatter for Esteban Ocon eller Bearman. Også Toyota-kontrakterte sjåfører som Hirakawa, som kjørte for teamet i Abu Dhabi-testen, kan være aktuelle.

Kevin Magnussen mistet sitt faste sete hos Haas, men han vil fortsatt teste for laget i 2025 samtidig som han går over til sportsvognracing med BMW. Hans erfaring i Formel 1 gjør ham til en verdifull stand-in, men han vil ikke være lagets offisielle reservesjåfør.

Racing Bulls – Ikke klart

Red Bull har ennå ikke bekreftet en reservesjåfør for sitt andrelag Racing Bulls, men Ayumu Iwasa, som testet med laget i Abu Dhabi, er et opplagt valg.

Det er også 17-årige Arvid Lindblad, som debuterer i Formel 2 i 2025 og ser ut til å være Red Bulls neste store talent utenfor F1. Han forventes å nå superlisenskravet ved å vinne 2025 Formula Regional Oceania Championship (tidligere Toyota Racing Series) i New Zealand i februar 2025.

Williams – Ikke klart

Williams har ennå ikke en dedikert reservesjåfør for 2025, men kan i teorien benytte seg av motorleverandør Mercedes’ reservesjåfører ved behov.

Sauber – Ikke klart

Sauber har heller ikke en offisiell reservesjåfør ennå, etter å ha skilt lag med sin tidligere tredjesjåfør Théo Pourchaire ved slutten av 2024.