Hjem Nyheter FIA strammer inn reglene for fleksible vinger

FIA strammer inn reglene for fleksible vinger

FIA har kunngjort nye tester for både fram- og bakvinger i Formel 1 fra og med 2025-sesongen. Formålet er å begrense hvor mye vingene kan bøyes under belastning, og på den måten hindre at såkalt “aerodynamisk elastisitet” skaper fordeler for enkelte lag.

Allerede fra åpningen av 2025-sesongen i Australia vil FIA utvide de statiske belastningstestene som måler bakvingenes fleksibilitet. I tillegg innføres det fra Spanias Grand Prix i begynnelsen av juni nye og strengere tester for framvingene. Dermed går FIA delvis tilbake på sin opprinnelige vurdering, hvor de lenge mente at de eksisterende testene var tilstrekkelige.

I et utkast til den oppdaterte tekniske direktiven (TD018) forklarer FIA at motivasjonen bak snuoperasjonen er å unngå at fleksibel aerodynamikk nok en gang blir en stor kilde til kontrovers i løpet av sesongen.

SE OGSÅ: Dennis klar for USA – vi har snakket med ham

– Etter grundige analyser etter 2024-sesongen er vi fast bestemte på at karosserifleksibilitet ikke skal være en kilde til strid i 2025, sier FIA til Autosport. Justeringene skal sikre like konkurransevilkår og fremme rettferdig racing.

Gradvis innstramming

Strengere tester av framvinger blir utsatt til juni, noe som er et kompromiss for å gi lagene tid til å tilpasse seg. Flere team planlegger nemlig å benytte samme framvingedesign som i 2024, og FIA ønsker å unngå unødvendige kostnader knyttet til å kaste allerede produserte deler.

Blant endringene som kommer, er en reduksjon i tillatt fleksiblitet fra 15 millimeter til 10 millimater, i tillegg til andre presiseringer av hvordan vingene kan testes.

Aerodynamisk elastisitet under lupen

Siden innføringen av 2022-regelverket for de nye bilene, har fleksible vinter blitt stadig viktigere. De nye bilene er krevende å balansere mellom lav- og høyhastighetssvinger, og fleksible vinger som endrer egenskaper under belastning, kan bidra til å utvide bilens optimale arbeidsområde.

McLarens MCL38 har fått mye ros for nettopp å ha mestret denne teknikken i sesongen som endte med seier i konstruktørmesterskapet. Samtidig skapte det reaksjoner fra konkurrenter, særlig fra Ferrari, som mente at graden av fleksibilitet flere lag utnyttet, var i en gråsone av regelverket.

Ferrari-sjef Fred Vasseur fortalte til Autosport at de i lang tid ventet på at FIA skulle stramme inn allerede sist sommer. Da det ikke skjedde, tapte Ferrari verdifull tid og kostnader på sin egen utvikling:

– Vi var overbevist om at FIA ville si nei til dette. Da de likevel åpnet for det, mistet vi fort et par måneders arbeid, forklarer Vasseur.
Med budsjettaket må vi veie alle utviklingskostnader nøye. Hvis du tror noe skal forbys og likevel bruker tid på å utvikle det, kan det slå hardt ut på ressursene dine.

Flere team endrer vingene

FIA har allerede krevd at flere lag, inkludert McLaren, endrer bakvingene sine. Nå ønsker FIA å fjerne diskusjonene rundt fleksing før de tar overhånd i 2025. Ved å innføre strengere tester mener FIA at de sikrer at ingen får en urimelig fordel, og at fokuset på sporten fortsatt blir rettet mot selve racingen.

Med disse grepene håper FIA å etablere et tydeligere regelverk rundt vingefleksibilitet og skape «Et nivå av forutsigbarhet som både lag og fans kan dra nytte av».

Målet er å unngå at en teknisk gråsone blir hovedsaken i sesongens tittelstrid – men det har FIA forsøkt før…