Hjem Nyheter Vinteren nærmer seg i Las Vegas

Vinteren nærmer seg i Las Vegas

Foto: Mark Thompson /Getty Images / Red Bull Content Pool

Her hjemme har julen inntatt butikkene for lenge siden – spørsmålet er når vinteren inntar Las Vegas

Tradisjonelt har de siste løpene i sesongen gått på breddegrader der november fortsatt regnes som sensommer – men etter at løpskalenderen inkluderte Las Vegas -så er forholdene noe annet

Mens vinterens fremmarsj tidligere kunne avbrytes av sommerlige løp i Adelaide mellom 1985 og 1995, møter dagens Formel 1-sirkus nå motsatte utfordringer. Las Vegas, omgitt av Mojave-ørkenens dramatiske kontraster, kan være overraskende kjølig på natten. Temperaturene under Las Vegas Grand Prix forventes å ligge rundt 10-14 grader, noe som krever tilpasninger både for førerne og bilene

Vanskelig oppsett

F1-biler er designet for å samarbeidet best mulig med dekkenes og i kaldt vær er det en større utfordring å få dekkene til å nå sin optimale arbeidstemperatur. På kveldstid i Las Vegas, der asfalten ikke kan bidra til å varme opp dekkene, må førerne og teamene være ekstra oppmerksomme. Hvis dekkene ikke varmes opp tilstrekkelig, kan det føre til graining – en tilstand der dekkoverflaten slites ujevnt, noe som reduserer grep og ytelse.

Pirelli har valgt de tre mykeste gummiblandingene for dette løpet, noe som kan hjelpe til med å få opp temperatruren. Men førerne må jobbe godt med å forberede dekkene under oppvarmingsrunder, mens teamene kan justere oppsett å bidra til mer belastning på dekkene.

Las Vegas Strip Circuit har lange, raske rettstrekninger og få svinger med høy-til-medium-hastighet, noe som krever et aerodynamisk oppsett for å maksimere toppfart. Samtidig trenger dekkene høyere belastning for å generere nødvendig varme og mekanisk grep. Teamene må balansere behovet for fart med behovet for stabilitet og dekktemperatur.

Hvem ser sterkest ut?

På papiret ser Red Bull og McLaren ut til å være favoritter. Begge team har vist gode resultater under lignende forhold tidligere. Et team som kan slite under de kjølige forholdene er Ferrari, det til tross for at deres bil har prestert godt på gatebaner i år. Charles Leclerc har uttrykt forsiktig optimisme, men erkjenner at det kalde været kan skape problemer når det kommer til dekktemperatur.

Mercedes’ situasjon er vanskeligere å forutsi, de har et ganske smalt vindu når det kommer til arbeidstemperatur for optimal ytelse. Men med den riktige strategien kan også de være en utfordrer til pallplassene. For teamene lenger bak, som Haas og Alpine, er dette en mulighet til å utnytte svakheter hos de større teamene og kjempe om verdifulle poeng.

Las Vegas Grand Prix byr på en sjelden kombinasjon av utfordringer – midt i en kald ørken, et unikt banedesign og kompleks dekksstrategi.