Veien til F1 er lang – for kvinnelige utøvere har den vist seg å være ekstra lang, men etter stadig bedre arbeid med rekruttering, finnes det håp.
Nettsiden Feeder Series følger med på rekrutteringsklassene til F1 – blant dem F1 Academy. De har laget en liste på de kvinnelige førerne de tror kan nå lengst i formelklassene de nete årene.
F1 Academy ble etablert etter at W Series bla lagt ned, og Jessica Hawkins ble den første kvinnen til å teste en F1-bil siden 2018. Selv om Hawkins ikke vil kjøre i F1 selv, tror hun at vi vil se en kvinnelig fører i F1 om fire til åtte år.
Nytt for 2025 er at vinneren vil få en fullfinansiert sesong i GB3-mesterskapet – en serie som har vært et viktig springbrett for mange F3-førere de siste sesongene.
Ny giv for rekruttering av kvinner
F1 Academy har gitt økt oppmerksomhet til kvinner i motorsport, men serien er bare i sitt andre år. Det er viktig at førere som allerede er på vei oppover i formelbilklassene, får muligheter – spesielt med tanke på kjønn, finansiering eller andre utfordringer. En ekstra utfordring for kvinnene, er at de ofte er eldre enn sine mannlige konkurrenter på samme nivå.
Sånn sett er det lite sannsynlig at den første kvinnelige F1-føreren har startet med racing enda. Men økt oppmerksomhet bør også gi økt rekruttering, og større mulighet for å finne det rette talentet.
Jamie Chadwick er kanskje den som har kommet lengst.
Hun ledet W Series i 2022 da sesongen ble avbrutt, men likevel ble hun kåret til mester for tredje gang. I 2023 konkurrerte hun i Indy NXT for Andretti Autosport og fullførte sesongen på 12. plass. I 2024 ble sesongen mer vellykket, med en pallplassering i Indianapolis og hennes første seier i Indy NXT på Road America. I september fullførte hun også en IndyCar-test for Andretti.
Ferrari-junior Maya Weug rykket opp fra italiensk F4 til FR Europa i 2023, hvor hun sikret alle KIC Motorsports 27 poeng. I 2024 konkurrerer hun i F1 Academy, hvor hun har sikret seks pallplasseringer og ligger på tredjeplass i mesterskapet.
Dette er imidlertid de førerne som Feeder Series holder som de største kvinnelige håpene de neste årene.
Abbi Pulling
Alpine-junior Abbi Pulling, som tidligere konkurrerte i W Series, gikk over til F1 Academy i 2023 og endte på femte plass. Men i 2024 har hun imponert med syv seire og har så langt ikke fullført et løp utenfor pallen.
Doriane Pin
Har vist imponerende resultater i sin første sesong i single-seater-løp. Pin startet sin bilracingkarriere i 2020 og har allerede oppnådd flere seire, inkludert i Ferrari Challenge Europe, hvor hun tok hjem mesterskapstittelen. Hun ble også kronet til FIA WEC Revelation of the Year, som gis til en fremragende nykommer.
Alisha Palmowski
Ryktene sier at Alisha Palmowski kan konkurrere i F1 Academy neste år. Hun har imponert som runner-up i GB4-mesterskapet og har allerede et navn i motorsport, med støtte fra blant annet British Racing Drivers Club.
Luna Fluxá
Luna Fluxá ble nevnt av Feeder Series i 2022 og har fortsatt å imponere i gokart. Hun er en del av Mercedes Junior Team og Iron Dames, noe som gir henne et solid grunnlag for fremtidige karrieresteg innen single-seater-løp.
Lia Block
Lia Block er en annen fører med en uortodoks vei til single-seater-løp. Datteren til Ken Block, har en bakgrunn innen rally og ble den yngste mesteren i American Rally Association. Med støtte fra Williams Racing Driver Academy satser Block nå på F1 Academy.
Ella Lloyd
I sitt første år i single-seater-løp har Ella Lloyd gjort seg bemerket i både britisk F4 og en engangsopptreden i F1 Academy. Lloyd har nylig blitt en del av McLaren Driver Development Programme, som hun vil representere i 2025.