Audi på vei til å selge eierandeler i sitt Formel 1 Sauber-lag til Qatar
Det har vært snakket om tidligere, blant annet på Viaplay Motor Pod, har klimaet rundt Audis F1-satsing definitivt blitt tøffere det siste halve året. Nå sies det at det salg av eierandeler i laget som fortsatt heter Sauber, til Qatar. Trolig kan et kommende Qatar Grand Prix være et bra sted for å offentliggjøre alliansen.
Spekulasjonene rundt et mulig sagt, startet hos den erfarne Formel 1-journalisten Joe Saward, og ifølge kilder fra Autosport kan avtalen bli offentliggjort allerede neste uke. Det er også spekulasjoner om at investeringen kan bli betydelig større enn først antatt.
LES OGSÅ: Hauger dropper årets to siste løp
I mars i år, etter starten på Formel 1-sesongen, kunngjorde Audi at de ville kjøpe 100 % av Sauber-laget fra den tidligere eieren Finn Rausing. Prisen skal ha vært rundt 650 millioner euro. Men situasjonen for den tyske bilprodusenten ser ut til å ha endret seg de siste ukene. Volkswagen AG, som også eier Audi, står midt i en økonomisk krise. I Tyskland snakkes det om mulige fabrikkstengninger og tap av opp til 30 000 arbeidsplasser. En krise som også merkes hos Audi, som møter lignende utfordringer i verdensmarkedet.
Ifølge kilder i Audi og bilindustrien er det nå vanskelig å rettferdiggjøre kostnadene for et omfattende Formel 1-satsing Dette er imidlertid nødvendig hvis Audi ønsker å være konkurransedyktige fra 2026.
Audi har hittil forholdt seg stille om ryktene om at Qatar kan bli en del av Formel 1-satsingen. Det offisielle svaret har vært tydelig:
– Som en generell regel kommenterer vi ikke spekulasjoner, sa administrerende direktør Gernot Dollner under Italia Grand Prix.
Han sa at det var vanskelig å si når det riktige tidspunktet for Audi å gå inn i Formel 1 var, og at beslutningen ble godt forberedt for to og et halvt år siden og revidert i fjor.
– Vi er overbevist om at Formel 1 og Audi passer perfekt sammen. Det er i tråd med vår strategi, og selv om det er ambisiøst og vil ta tid, er det også i harmoni med hvordan vi gjenoppfinner oss som selskap, sa Dollner.
Trolig er det lettere for Audi å fortsette satsingen om de kan redusere kostnadene, og i følge kilder skal Qatar være villige til å investere opptil 1 milliard euro i prosjektet dersom betingelsene er riktige. Qatar ville være en logisk investor, ettersom Qatar Airways allerede er en betydelig sponsor i Formel 1, og Qatar har lenge vist interesse for mesterskapet som en global plattform.
Qatar er også allerede en stor aksjonær i Volkswagen AG, med en eierandel på 17 %. Qatar er Volkswagens tredje største aksjonær, etter Porsche (53,3 %) og den tyske delstaten Niedersachsen (20 %).