Hjem Nyheter Full kollisjon mellom FIA-presidenten og førerne

Full kollisjon mellom FIA-presidenten og førerne

Foto: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

FIA-president Mohammed Ben Sulayem er på kollisjonskurs med F1-førerne og har skapt et større problem enn det han selv mente trengte å løses.

Den lenge etterlengtede uttalelsen fra Grand Prix Drivers Association (GPDA) om hva slags oppførsel som er forventet av førerne – og som er et svar på måten FIA, ledet av Ben Sulayem, har gjennomført en innstramming mot banning.

Det som imidlertid er oppsiktsvekkende, er at F1-førernes forening retter kritikken direkte mot Ben Sulayem, i stedet for bare å ta opp bredere FIA-atferd, og åpent stiller et av de mest gjentatte spørsmålene i motorsporten: «Hvor blir det av alle pengene som hentes inn i bøter fra FIA?

LES OGSÅ: Bortoletto klar for Sauber

Innstrammingen mot banning tok fart da Max Verstappen fikk en form for samfunnstjeneste for et enkelt bannord under en FIA-pressekonferanse i Singapore i september.

Dette er uttalelsen fra GPDA

As is the case with every sport, competitors must abide by the referee’s decision, whether they like it or not, indeed whether they agree with it or not. This is how sport works. The drivers (our members) are no different and fully understand that.

«Our members are professional drivers, racing in Formula 1, the pinnacle of international motorsport. They are the gladiators and every racing weekend they put on a great show for the fans.

«With regards to swearing, there is a difference between swearing intended to insult others and more casual swearing, such as you might use to describe bad weather or indeed an inanimate object such as an F1 car, or driving situation.

«We urge the FIA President to also consider his own tone and language when talking to our member drivers, or indeed about them, whether in a public forum or otherwise. Further, our members are adults, they do not need to be given instructions via the media about matters as trivial as wearing of jewellery and underpants.

«The GPDA has, on countless occasions, expressed its view that driver monetary fines are not appropriate for our sport. For the past three years, we have called upon the FIA President to share the details and strategy regarding how the FIA’s financial fines are allocated and where the funds are spent. We have also relayed our concerns about the negative image financial fines bring to the sport. We once again request that the FIA President provides financial transparency and direct, open dialogue with us. All stakeholders (FIA, F1, the teams and the GPDA) should jointly determine how and where the money is spent for the benefit of our sport.

«The GPDA wishes to collaborate in a constructive way with all the stakeholders, including the FIA President, in order to promote our great sport for the benefit of everyone who works in it, pays for it, watches it, and indeed loves it. We are playing our part.

Det har hele tiden blitt sett på som et korstog fra Ben Sulayem, så dette er i seg selv ikke noe nytt, men at han blir spesifikt identifisert av sjåførene gjør at det har blitt vanskelig for ham å gjemme seg.. Spørsmålet er hvordan han vil takle dette – og om det bare vil gjøre at frontene bare blir enda skarpere.

Uttalelsen fra GPDA går rett til kjernen av problemet. Det er liten uenighet om at man skal forsøke å banne mindre. Noen ser på ord som bare ord, mens andre mener de har større tyngde – det vil sannsynligvis aldri bli en universell enighet om hvorvidt banning er en uvane eller et større problem, men mange som mener at det ikke virkelig betyr noe, er fortsatt enige i å tone ned overdreven bruk av stygge ord.

LES OGSÅ: Bot til Leclerc

Problemet har vært hvordan Ben Sulayems FIA har gjennomført sitt korstog. Å bruke sjåførene som eksempler er en tung håndtering, og har gjort det som kunne vært en velment politikk til et unødvendig sirkus. Verstappen ble offentlig irettesatt for dette og svarte med en «protest» på pressekonferansen i Singapore. Men en kollektiv respons fra foreningen som representerer alle F1-sjåførene er et steg videre.

Det er ikke første gang at det oppstår konflikter rundt FIA-presidenten – og det er neppe bra for sporten å ha en president som hele tiden er i konflikt med utøverne som han er satt til å lede – særlig de mest profilerte motorsportutøverne i verden.

Det skal finnes folk i organisasjonen til Ben Sulayem som skal være uenig i hvordan han opptrer – og uttalelsen fra førerne vil garantert være med på skape ytterligere diskusjon.

Siste ord er ikke sagt i denne sammenhengen.