FIA forbereder endringer i Formel 1-regelverket etter omfattende kritikk fra førere, spesielt i kjølvannet av USAs Grand Prix. Et avgjørende møte i Qatar kan føre til at nye retningslinjer for den føreren som forsvarer seg, med et mål å sikre rettferdighet og tydelighet i tolkningen av løpsreglene, til glede for både førere og fans.
Under førermøtet på fredag i forkant av Mexico Grand Prix kunngjorde FIA planer om endringer i Formel 1-regelverket etter omfattende kritikk av hvordan regelverket har fungert hittil i sesongen. Med mål om å sikre rettferdighet og klarhet i konkurransesituasjoner, forventes det at flere viktige justeringer vil bli gjennomført innen sesongavslutningen i 2024. En avgjørende diskusjon vil finne sted under det nest siste løpet i Qatar, hvor eventuelle reviderte retningslinjer kan bli formalisert.
En serie av hendelser skaper debatt
I Mexico ble førermøtet dominert av diskusjoner rundt tolkningen av regelverket, blant annet etter en kontroversiell hendelse med Lando Norris i Austin. Norris stilte spørsmål ved straffen han ble ilagt der, noe McLaren ikke fikk omgjort. Møtet resulterte i en konstruktiv dialog hvor FIA anerkjente svakhetene i det gjeldende regelverket og nødvendigheten av en gjennomgang.
Planlagt gjennomgang av retningslinjer
FIA vil samarbeide tett med førerorganisasjonen (GPDA) og kommisjonen for formelbiler for å gjennomgå og justere retningslinjene. Målet er en åpen og inkluderende prosess, der førernes innspill spiller en nøkkelrolle. Dersom man blir enige om endringer i Qatar, kan de nye reglene tre i kraft allerede i inneværende sesong, eller alternativt i 2025 dersom det kreves mer tid til å finjustere.
Fokusområder for endring
De foreslåtte endringene omhandler hovedsakelig to sentrale områder:
Forsvarende fører: Nåværende retningslinjer har behov for klargjøring av hva som er tillatt for en forsvarende fører. Dette inkluderer blant annet krav til posisjonering og sporvalg på banen, særlig med tanke på kontroversen rundt Max Verstappens forsvar mot Norris i Austin. Regelverket fra 2022 presiserte at en forsvarende bil må holde seg innenfor banens grenser, noe som i årets retningslinjer er mindre tydelig.
Banebegrensninger: Flere førere har påpekt behovet for tydeligere baneavgrensninger. Et forslag som diskuteres er innføring av grusfelt langs kritiske partier av banen for å hindre at sjåfører drar nytte av å kjøre utenfor banekantene, slik man har sett i Østerrike. Slike endringer kan imidlertid være utfordrende å gjennomføre på enkelte baner, som Austin, grunnet eksisterende infrastruktur.