McLarens forespørsel om å få revurdert Lando Norris sin fem sekunders tidsstraff under USA Grand Prix har blitt avvist.
Norris mistet tredjeplassen i løpet i Austin og falt bak tittelkandidaten Max Verstappen som et resultat av straffen han fikk for å ha «forlatt banen og oppnådd en fordel» under en kontroversiell forbikjøring av Verstappen.
Dommernes vurdering under løpet var at Norris ikke hadde rett til å få plass av Verstappen ved utgangen av svingen, fordi han forsøkte å passere på yttersiden uten at han var forbi Verstappen ved apex slik regelverket er i dag.
Det er heller ingen krav om at den forsvarende bilen må holde seg innenfor banegrensene i slike situasjoner. Verstappen, som lå foran ved apex etter å ha bremset senere enn Norris, ble dermed ikke ansett som skyldig i situasjonen – i hvert fall ikke i forhold til Norris, som fullførte forbikjøringen utenfor banen.
LES OGSÅ: Sainz raskest på andre trening
McLaren prøvde å argumentere for at dommerne burde ha sett hendelsen ut fra perspektivet at Norris allerede hadde passert Verstappen på langsiden, og at det dermed var Verstappen som prøvde å komme på innsiden. Teamet hevdet å ha bevis for dette, selv om det ikke ble spesifisert hva dette beviset var.
McLaren argumenterte for at dersom dommerne hadde sett på situasjonen fra dette perspektivet, ville de kanskje ha truffet en annen beslutning, hvor begge bilers krav og handlinger i duellen ville vært annerledes. Spesielt ville Verstappen trengt å holde seg innenfor banegrensene – noe han ikke gjorde.
Uvanlig forsøk fra McLaren
Måten McLaren presenterte sin klage på var uvanlig, da de hevdet at det angivelig nye «elementet» de la frem, som de mente manglet ved den opprinnelige avgjørelsen, egentlig var selve avgjørelsen. McLaren prøvde å få en ny vurdering ved å hevde at dokumentet som beskrev dommernes opprinnelige avgjørelse inneholdt en feil, og at denne feilen i seg selv burde regnes som nytt bevis.
Dommerne mente imidlertid at det var uholdbart å betrakte en påstått feil i dommernes vurdering som et nytt element.
«En forespørsel om gjennomgang gjøres for å rette opp en feil i en avgjørelse,» sa dommerne. «Ethvert nytt element må påvise den feilen. Feilen må vises å eksistere, den kan ikke selv være elementet det refereres til.»
Aksepterer avgjørelsen
McLaren uttalte at de «aksepterer» avgjørelsen, takket dommerne for at de behandlet klagen «på en rask måte,» men hevdet også at saken deres hadde reist bredere spørsmål om dommeravgjørelser som de mente måtte løses.
McLaren sier at de er uenige i tolkningen om at et FIA-dokument som gjør en konkurrent oppmerksom på en objektiv, målelig og påviselig feil i dommeravgjørelsen, ikke kan være et tillatt ‘element’ som oppfyller alle de fire kriteriene spesifisert i ISC artikkel 14.3,» skriver de i en uttalelse fra teamet.
De sier at de vil fortsette å jobbe tett med FIA for å få en bedre forståelse av hvordan team kan utfordre avgjørelser som fører til feilaktig klassifisering i løpet.