Om det viser seg at løpets raskeste runde i Singapore 2024 var en av Daniel Ricciardos siste, endrer det ikke behovet for å gjøre en endring.
Regelen med ett poeng for raskest runde ble gjeninført i 2019 etter ha vært fraværende i 60 år – argumentet var at det skulle oppmuntre førerne til å ta sjanser mot slutten av løpene.
Det tok imidlertid ikke lang tid før svakhetene ved denne regelen ble tydelige – noe som førte til at FIA innførte en presisering om at man måtte være blant de 10 første for å kunne ta med seg poenget.
Hensikten var å unngå at førere som lå langt bak – og ikke hadde noe å tape – skulle gå inn og sette på myke dekk for å sikre seg den raskeste runden helt på slutten. Høres det kjent ut?
For det var jo nettopp dette som skjedde i Singapore – med den lille ekstra tvisten at Ricciardo ikke bare tok et poeng han ikke fikk – han tok også et poeng fra den eneste som reelt sett har en mulighet til å ta VM-tittelen fra Max Verstappen. I stedet havnet løpets raskeste runde hos en fører som tilfeldigvis kjører for et team som er eid av samme selskap som RB.
Det med B-lag i F1 er noe vi har forsøkt å komme bort fra, og i all hovedsak har klart å unngå. Derfor er det faktisk det minste problemet med denne dumme regelen.
En annen ting er at vi kan risikere at, om vi får en repetisjon av 2022, der to førere står helt likt i det siste løpet – så kan det hele avgjøres av at en fører som ligger langt bak – går inn og setter raskeste runde på myke dekk med to runder igjen av løpet.
I et mesterskap der konstruktørmesterskapet utgjør en stor del av pengestrømmen fra fjernsynsrettigheter, er det ingen tvil om at alle kjører for seg selv, men det er også en stor sjanse for at det kan dukke opp andre motiver.
Poenget for raskeste runde er helt malplassert i dagens F1 – muligheten til å sette raskeste runde avspeiler i liten grad hvem som faktisk er raskest ute på banen – men hvem som har en strategi som gjør at de kan gå inn sent og sette på nye dekk.
Ofte vil heller raskeste runde havne hos en fører som ikke har lykkes spesielt godt i løpet – men som kan kompensere litt ved å gå inn sent for å ha bedre dekk og en raskere bil.
Om vi ser på hvem som har tatt poeng for raskeste runde denne sesongen viser dette ganske godt. Siden den nye regelen ble innført i 2019 har vinneren av løpet bare hatt raskeste runde 36 ganger.
13 ganger har det ikke blitt utdelt poeng – fordi den som hadde raskeste runde – slik som Ricciardo i helgen – ikke var topp 10 i mål.
Skal du få poeng i F1 bør det være basert på prestasjon – ikke fordi du hadde en strategi som ga deg en klar fordel på slutten.