Tekst: Simen Næss Hagen – levert i samarbeid med Parc Fermé
Helt siden 2006 har Viaplay hatt rettighetene for Formel 1-sirkuset, da også under tidligere navn som blant annet MTG og NENT, før de endret navn til Viaply Group for to år siden. Tirsdag ble det klart at det nordiske mediehuset får forlenget avtalen som de har hatt i snart 20 år.
Det er nemlig signert en femårsavtale med Formel 1s promotor, og utover Norge tilhører rettighetene også Sverige, Danmark, Finland, Island og nederland. Varigheten på avtalen sies å være historisk ved at rettighetene aldri før har vært bundet opp til fem år. Når avtalen da går ut i 2029 vil samme mediehus ha sittet på de samme rettighetene i Norge i 24 år.
Ifølge Viaplay anslås det at hver Formel 1-helg blir sett av rundt 70 millioner mennesker, og at fire av ti seere er kvinner. TV-serien Drive to Survive får mye av skylden for den eksploderende globale interessen for Formel 1, en bølge som også har truffet Norge godt de siste få årene.
– Formel 1 har blitt en av verdens mest populære sportsrettigheter fordi det løfter individuelle prestasjoner, lagsamarbeid og teknologi til det ytterste av hva som er mulig, og kulminerer i et fantastisk drama på et menneskelig og sportslig plan, sier norgessjef i Viaplay Group, Kenneth Andresen, i en pressemelding.
Parc Fermé opplyser: Artikkelforfatter er selv personlig tilknyttet Viaplay Group i Norge som kommentator for Formel 3-løpene.