Siden 2022 har det nærmest vært radiostillhet rundt løpet i Monaco – i mellomtiden har forhandlingskortene til fyrstedømmet blitt stadig dårligere.
Går vi noen år tilbake var det nesten ingen diskusjon, Monaco ble ansett som essensielt for Formel 1, og løpet fikk de vilkårene det ønsket. Men tider har endret seg, og selv om Monaco fortsatt er viktig for sporten, har det ikke lenger samme tiltrekningskraft som før.
Det største problemet er ikke selve racerbanen, men holdningen til Automobil Club Monaco (ACM) , som fortsatt ledes av Michel Boeri. Han har vært president i den berømte bilklubben i mer enn 50 år, etter å ha blitt valgt i 1972, i en alder av 33. Han etterfulgte sin far, Etienne Boeri, var president mellom 1966 og 1968.
LES OGSÅ: F1 vurderer nytt poengsystem
Nå som han nærmer seg sin 85-årsdag, er Boeri blitt tvunget av Prins Albert av Monaco til å akseptere en avtale han ikke var keen på, fordi prinsen var bekymret for at Formel 1 kunne forlate Monaco. Det sies at F1-helgen var verdt 1 milliard dollar i året for Monaco på grunn av alle besøkende løpet tiltrekker seg året rundt, og prinsen var ikke villig til å risikere det, mens ACM var det.
Kostnaden for Monaco har alltid vært holdt svært lavt, omtrent halvparten av hva et gjennomsnittlig F1-arrangement koster. Utfordringen er imidlertid ikke kostnaden, men forholdet mellom Liberty og ACM.
LES OGSÅ: Du må kjøre fortere i en Red Bull
Løpene i Monaco er sjelden de beste, og det er vanskelig å gjøre noe med banen. Selv om det lenge har vært snakk om å gjøre noe i det såkalte «svømmebassengområdet», noe som kunne gitt bedre muligheter til forbikjøringer.
Fra 2022 har også Monaco gitt fra seg TV-produksjonen, noe som åpnet veien for nye ideer og nye kameravinkler i fjor. I tillegg ville ikke ACM gi Liberty den plassen som de ønsket for sine gjester.
Nå skal det forhandles om en avtale fra 2026 og fremover, og det er fortsatt stor avstand mellom de to partene.
Før var Monaco stedet der avtaler ble inngått og de rike og berømte møttes – nå har Singapore, Miami og Las Vegas tatt over mye av disse møtene – og dermed er det ikke sikkert Monaco lenger er like nødvendig på kalenderen for «nye» Formel 1.