Ferrari og Aston Martin kjemper mot hverandre både på og av banen.
Lørdagens kjøring i Shanghai startet med sesongens første sprintløp hvor Fernando Alonso startet som nummer tre. Bak han kom blant annet Ferraris Carlos Sainz jagende, og etter tett kamp for posisjoner ble det en dobbel nedtur for Alonso ved punktering og senere også en straff for et sammenstøt med Sainz.
Senere samme dag var det duket for den ordinære Formel 1-kvalifiseringen foran søndagens Grand Prix-løp, og denne gangen vae det Aston Martin som ønsket at nettopp Sainz skal få tildelt en straff.
Teamet klaget på resultatet i kvalifiseringen på bakgrunn av artikkel 39.6 hvor det heter at «enhver bil som stopper på banen under en kvalifisering eller sprint-kvalifisering ikke vil bli tillatt å ta del i noen videre del av sesjonen.»
Se høydepunkter og intervjuer på vår video-side!
Hendelsen det er snakk om er da Carlos Sainz havnet i barrieren etter en tur utenfor banen i Q2. Kvalifiseringen ble rødflagget, og siden Sainz etter hvert kom seg videre fikk Ferrari gjort de nødvendige reparasjonene. Ifølge FIAs race control stoppet Sainz bil ute på banen før han igjen fikk start og kunne returnere til pit. Regelen er der for å sørge for at ikke en fører skal få hjelp fra banepersonell og fortsette i passet, men det var usikkert hvordan dette vil tolkes når føreren har kommet seg videre for egen maskin.
Protesten ble dog ikke tatt til følge, og det opprinnelige resultatet blir dermed stående. Søndagens Kina Grand Prix ruller i gang 09:00 norsk tid.
LES OGSÅ: Verstappen-pole og Hamilton-nedtur