Daniel Ricciardos Formel 1-comeback ble av mange sett på som en ren oppvarming før han skulle ta over etter Sergio Perez i Red Bull. Etter en amputert høst og en svak sesongstart i år ser det nå ut som en fjern realitet.
Yuki Tsunoda har hatt god kontroll på sin australske teamkamerat, og med stortalentet Liam Lawson på sidelinjen spekulerer flere nå i at han fremfor å ta steget opp til Red Bull kan ende med å måtte ta steget ut av Formel 1.
Red Bulls mektige rådgiver Helmut Marko er klar på at Ricciardo ikke har levert godt nok.
– Kravet til Daniel var at han måtte være klart raskere enn Yuki om han ønsket å ha noe håp om et Red Bull-sete, Det har ikke vært tilfelle så langt, selv om han noen ganger har vært nærme. Vi vil se hvordan den situasjonen utvikler seg, sa Marko til Østerrikske Kleine Zeitung.
LES OGSÅ: Red Bull bekrefter Sainz-samtaler
Samtidig åpner han for at det med Liam Lawson klar på sidelinjen kan bli et bytte allerede denne sesongen.
– I Lawson har vi en sterk reservefører som kontraktsmessig kan kjøre for et annet team om han ikke får et sete hos oss i 2025. Derfor ville det så klart vært fint for oss om vi kunne se han i Formel 1 i år. Da ville vi gått et enda klarere bilde. Men det er en kompleks situasjon, så vi må vente og se hvordan ting utvikler seg, sa Marko om Lawson som imponerte i sitt innhopp for nettopp Ricciardo i fjor høst.
Ricciardo selv har ingen tanker om at han kan ende med å bli erstattet på samme måte som De Vries ble til hans fordel forrige sesong.
– Alt kan skje så jeg er ikke naiv men jeg har ikke fått noen indikasjoner på det. Igjen går det litt tilbake til hva jeg har gjort tidligere, men jeg tror de vet at jeg til og med i fjor viste tegn til fort og det jeg ikke alltid fikk frem hos McLaren. Vi følte vi fikk det ut igjen og okey, for hvilken som helst grunn har det ikke helt vært der i år, men jeg tror de vet det er der. Også med det vi gjør i simulatoren så kan de se at det er der så nå må vi bare sette det sammen, sa Daniel Ricciardo.
Ricciardo kjører denne helgen med et nytt chassis, men det blir samtidig en hektisk helg med tanke på at det kun er en trening før det går slag i slag med sprint-kvalifisering, sprintløp, kvalifisering og til slutt Kina Grand Prix på en bane sirkuset ikke har besøkt siden 2019.
Tangeringspunktet Formel 1 forklart fort: Slik fungerer sprinthelgene