De siste ukene har det gått rykter om at Aston Martin ville komme med en avklaring om fremtiden til Fernando Alonso – men så langt er fortsatt neste års grid definitivt svært uavklart. Det hindrer selvsagt ikke Formel-1.no å gi deg den mest oppdaterte statusen.
Det å være den eldste føreren i F1 ser ikke ut til å legge noen hindring for de ambisjonene som Fernando Alonso har for sin videre karriere. Positivt for spanjolen er at Honda ikke lenger har noen innvendinger mot å ansette Alonso, til tross for deres felles historie. Derfor er grunnen til at det har vært forsinkelser sannsynligvis relatert til at Fernando ikke ønsker å forplikte seg mens andre mulige alternativer fremdeles kan være åpne for ham. Det er imidlertid ganske sannsynlig at han jobber med parallelle avtaler samtidig. Det i seg selv er ikke noe nytt, om vi ser tilbake til 2022 da han overrasket Alpine ved å signere for Aston Martin.
Det er ikke utenkelig at også Aston Martin ser på alternativer. Dette kan muligens være Carlos Sainz, men noen tror også at Max Verstappen er øverst på Aston Martins ønskeliste og at teamet kanskje prøver å lokke ham for dit fra 2026, men at de håper at Alonso fremdeles vil være tilgjengelig hvis Max bestemmer seg for ikke å hoppe på. Hvor lenge Lance Stroll blir i teamet er stadig oppe til diskusjon – men stort sett virker det som – i alle andre fora enn der avgjørelsene hos Aston Martin treffes.
Propper i systemet
Riktignok har avgjørelsen til Lewis Hamilton om å gå til Ferrari åpnet mange muligheter, men
Max Verstappen er likevel nøkkelspilleren, men hvis han ikke tar en avgjørelse, kan det presse frem beslutninger hos andre.
Selv teamlederne innrømmer at de ikke er helt sikre på hva som vil skje videre. Team som Visa Cash App RB og Williams lurer nok veldig på om de skal endre føreroppsettet sitt ettersom de kjemper for å score verdifulle poeng. Sånn som det er nå er det stort sett de beste fem teamene som tar nesten alt av poeng. En fører kan gjøre store forskjeller, ser vi på «best of the rest» har Yuki Tsunoda vært den beste, mens Daniel Ricciardo har slitt. Den ideen som noen hadde om at australieren kan komme tilbake i form og erstatte Sergio Perez hos Red Bull, er nå i ferd med å bli stadig mindre aktuell – og mange tror nok at Liam Lawson vil få sjansen allerede denne sesongen.
Williams har et lignende problem ettesom det kun Alex Albon som er i stand til å ta poeng. Logan Sargeant trenger å levere NÅ hvis han skal overleve, men sterke rykter sier at Andrea Kimi Antonelli kommer til å ta over så snart han fylles 17 år. Det skjer ikke før 25. august – og dermed er han tidligst klar til løpet på Monza.
Alle ønsker Max Verstappen, ikke minst Mercedes, men om Antonelli sitter i en Mercedes allerede i 2025, kan det være at nederlenderen faktisk er mindre interessant for Toto Wolf og de andre enn det har sett ut en stund.
Om man heller velger å beholde Antonelli i Williams frem til 2026, kan det åpne for en Fernando Alonso – eller Aleksander Albon.
Hvor lenger holder Perez?
Det er mange som ønsker seg plassen til Sergio Perez, men Max Verstappen kommer ikke til å gi opp det som sannsynligvis vil være en vinnende bil igjen i 2025, og dermed kan Perez overleve et år til fordi de andre valgene kanskje ikke er det Red Bull trenger i 2026. Albon er åpenbart et alternativ for Red Bull i 2026, mens Tsunodas fremtid sannsynligvis vil være med en Honda-drevet bil i fremtiden. Stroll står klart i veien for Tsunoda mens Yuki ikke har gjort nok til å bli sett på som en erstatning for Alonso.
Williams jobber for å bli mer konkurransedyktig, men i øyeblikket vil ikke Carlos Sainz eller Sergio Perez vurdere laget som et førstevalg. Albon kan vurdere å bli værende hvis Williams oppnår bedre resultater, men han har ikke mye tid til å henge omkring.
Ingen ser ut til å ha noen interesse i Sebastian Vettel mens Audi vil elske å ha Sainz og Nico Hulkenberg til å lede prosjektet sitt, spørsmålet er bare: hvor konkurransedyktig kan Audi være allerede de første årene? Akkurat nå er teamet ikke et sted for de beste ønsker å være mens de venter på at tyskerne tar over. Hulkenberg kan velge å bli værende hos Haas for et år til, men det amerikanske laget kommer sannsynligvis hjelpe Ferrari ved å gi Oliver Bearman en sjanse neste år, så da spørs det om dette blir den siste sesongen til Kevin Magnussen må gå.
I bunnen sitter Valtteri Bottas og Guanyu Zhou, begge har ganske få alternativer – og blir nok der de er så lange det er mulig.
Det er neppe kø utenfor Alpine heller, teamet ser ikke veldig bra ut for øyeblikket og trenger å gjenopprette tilliten som gjør at de kan tiltrekke seg de beste folkene i alle ledd. Nøkkelen til å gjenopplive Alpine er å ha en bedre motor, og foreløpig er det heller ingen tegn til at Renault ønsker å selge laget. Den åpenbare kjøperen ville være Andretti, men med hans forretningsmodell er det lite trolig at han har de pengene som Renault ville ønske for operasjonen.
Skulle dagens Alpine-sjåførene gå lei, eller finne bedre alternativer, kan det åpne veien for Jack Doohan – som nok bare venter på en mulighet til å vise at han har det som trengs for å lykkes i toppklassen.